no-img
سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار

در آمدی بر معاملات فضولی-اثر اجازه در بیع فضولی-بررسی کشف و نقل در بیع فضولی

help

سوالی دارید؟09369254329

سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار
بهترین ها از دید دانش آموزان
آشنایی با سیستم خرید،فروش و بازاریابی نِگزاوار

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

در آمدی بر معاملات فضولی
zip
مهر ۱۶, ۱۳۹۵

در آمدی بر معاملات فضولی


در آمدی بر معاملات فضولی

[alert type=”alert-danger”]کاربر گرامی، برای تهیه این اثر هزینه و زمان زیادی صرف شده است.که اکنون با این قیمت ناچیز در اختیار شما قرار گرفته است.لطفاً  تنها جهت استفاده دانشجویی یا شخصی خرید نمایید.همچنین اگر مدیر یک وبسایت یا وبلاگ هستید خواهش میکنیم آن را کپی نکنید.و یا در صورت کپی منبع را به صورت لینک درج نمایید. ضمناً شرعاً هم لازم به کسب رضایت است که به علت زحمت زیاد در انتشار ، کارشناسان ما رضایت استفاده بدون پرداخت هزینه آن را ندارند.تشکر از حمایت شما[/alert]
[tabgroup][tab title=”مقدمه ” icon=”fa-pencil “]بنابر آنچه از پیشینیان ما،به ما رسیده است بیع(فروش) یکی از مهمترین معاملات مصطلح و متعارف در اجتماع انسانی بوده و می باشد که به سبب آن ثروت در جوامع بشری نقل و انتقال یافته و امور مالی و تجارت رونق گرفته است.

فروش(بیع) چنان اهمیتی یافته که حتی در کتاب آسمانی ما مسلمانان به آن اشاره شده و اهمیت آن به عنوان یکی از اسباب تبادل مالی و شرعیت و حلالیت آن مورد تاکید قرار گرفته است آنجا که می فرماید:«احل الله البیع و حرم ربا…» تاکیدی بر پذیرش بیع و فروش به عنوان یکی از مبادی و وسایل تبادل و تعادل مالی جامعه می نماید.

بیع دارای ارکان و اصولی می باشد،که یکی از ارکان آن مالکیت طرفین بر مبیع و ثمن است و این اشخاص به عنوان افراد اصیل در معامله نیز می بایست دارای شرایط خاصی باشند که در قانون مدنی به آنها اشاره شده است از جمله قصد و رضای طرفین.

در این میان مواردی اتفاق می افتد که اشخاصی نسبتبه اموال اشخاص دیگر معاملاتی انجام می دهند،آیا چنین چیزی مجوز دارد؟نظر علمای علم حقوق در این خصوص چیست؟آیا این به عنوان یک راه حل ترقی تلقی شده است و به عنوان مزیت یک سیستم حقوقی شمرده می شود یا خیر؟

در وضعیت کنونی که سرعت یک اصل اساسی در تجارت و مبادلات مالی محسوب می شود،این قاعده پیشرو جهت حصول نتیجه فوق(سرعت در مبادلات مالی) تلقی می شود؟وضعیت حقوقی این بنای حقوقی چیست؟تحلیل حقوقی آن چگونه است؟مزایا و مضار آن چیست؟این امور تحت عنوان«بیع فضولی» چگونه تحلیل شده اند.[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۱)”]انواع خسارات احتمالی وارده بر خریدار

خساراتی که در ماده ۲۶۳ ق.م به آن اشاره شده و ممکن است به خریدار وارد شود به سه نوع تقسیم
می شود.

۱) کلیه ی هزینه های لازم برای انجام معامله از قبیل هزینه ی تنظیم سند، حق دلالی، هزینه ی ایاب و ذهاب، حمل و نقل مبیع، نگه داری آن و …

۲) عوض منافع

۳) مابه التفاوت بین ثمن معامله و بدل آن

اخذ ثمن در بیع فضولی

در صورتی که در معامله ی فضولی بایع ( فضول ) ثمن را از خریدار دریافت نماید؛ مالک می تواند با اجازه ی معامله ی فضولی برای گرفتن ثمن به بایع مراجعه نماید. علاوه بر این مالک می تواند فقط نسبت به معامله اجازه دهد اما قبض ثمن را رد نماید و جهت گرفتن ثمن به خریدار رجوع نماید ( ماده ۲۶۰ ق.م).

فوت مالک قبل از اجازه یا رد

در معامله ی فضولی اگر مالک قبل از اجازه یا رد فوت نماید اجازه یا رد با وارث است ( ماده ۲۵۳ ق.م ). زیرا با فوت مالک، مال به ورثه اش منتقل[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۲)”]– فسخ اصیل

اگر یکی از دو طرف بیع فضول اصیل ( مالک ) باشد و پیش از صدور اجازه طرف دیگر عقد بیع عقد خود را فسخ نماید، آیا این فسخ اصلی، عقد بیع را باطل می سازد؟ آیا اصیل می تواند بیع فضولی را فسخ نماید؟

چند نظریه بیان شده است :[۱]

۱- اصیل می تواند پیش از اجازه طرف دیگر عقد را فسخ کند.

۲- اصیل نمی تواند و جایز نیست بیع فضولی را فسخ کند.

۳- نظر تفصیل، که براساس نظریه نقل اصیل می تواند عقد فضولی را فسخ کند، اما بنابر نظریه کشف، فسخ عقد بیع توسط اصیل جایز نیست.

بنابر نظریه سوم که تفصیل می باشد اگر اجازه ناقل باشد، فسخ اصیل پیش از اجازه، بیع فضولی از باطل می سازد. ولی اگر اجازه کاشف باشد، فسخ اصیل بیع فضولی را باطل نمی سازد.

بنابر نظریه کشف حقیقی و کشف حکمی، بیع فضولی از طرف اصیل تمام نیست. زیرا عقد بیع پیش از تحقق ارکان و شرایط آنکه رضایت و اجازه مالک یکی از آنها می باشد، تحقق پیدا نمی کند. و در نتیجه مشمول دلیل وجول وفاء به عقد نمی گردد. خلاصه آنکه بنابر نظریه کشف حقیقی، اصیل می تواند پس از بیع فضولی و پیش از اجازه مالک، عقد خود را فسخ نماید

[۱] – خویی، ابوالقاسم، مصباح الفقاهه، ۲ : ص ۷۶۰٫[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۳)”]اصل قابلیت جبران کلیه خسارات در ضمان قهری

این اصل به این معناست که هرکس به دیگری زیانی وارد کند مکلف به جبران خسارت می باشد مشروط به این که شرایط مسئولیت مدنی فراهم باشد و در تکلیف عامل زیان به جبران خسارت تفاوتی میان انواع ضرر ( مالی، معنوی، جسمی و جانی ) نمی باشد.

یکی از نویسندگان در وجود این اصل در حقوق موضوعه ایران تردید کرده است و با توجه به پاره ای احکام خاص مانند منع مطالبه خسارات ناشی از عدم النفع یا عدم تصریح به جبران خسارات معنوی در قوانین عادی تصویب شده پس از انقلاب اسلامی یا امکان مطالبه خسارت تأخیر تأدیه صرفاً در مواد قانونی، این نتیجه را استخراج کرده که قانون مدنی ایران در باب مسئولیت خارج از قرارداد متعرض بخش محدودی از خسارات مادی شده و به دیگر انواع خسارات اشاره ای نکرده است لذا اصل لزوم جبران کلیه خسارات از قانون مدنی استخراج نمی شود و در حقوق ایران جایگاهی ندارد.

پذیرش نظریه مذکور این تالی فاسد را به دنبال دارد که تنها خسارات مصرحه در قانون قابل جبران باشند و نتوان سایر زیان ها را با استناد به احکام و قواعد کلی مذکور در قوانین و فقه اسلامی جبران کرد و در واقع بجای بحث از « حقوق مسئولیت مدنی »، « حقوق خطاهای خاص » در ضمان قهری را مورد مطالعه قرارداد و نتیجه اینکه در موضوع مورد گفتگو، چون مقنن به لزوم پرداخت تمام خسارات مشتری جاهل و از جمله مابه التفاوت ثمن قراردادی و قیمت روز مبیع تصریح نکرده است، ناگزیر از صدور حکم به …
برای داشتن ادامه مطلب لطفا پرداخت را انجام دهید[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”نتیجه گیری ” icon=”fa-pencil-square-o”]الف- در صورتی که مبیع، مستحق للغیر درآید و مالک ان را نپذیرد بیع باطل است و بایع ضامن درک مبیع قرار می گیرد. در نتیجه فروشنده مکلف به رد ثمن و پرداخت غرامات به مشتری جاهل به مستحق للغیر بودن مبیع می باشد.

ب- در ضمان درک بایع، تفاوتی میان علم و جهل بایع به بطلان بیع نیست زیرا اولاً در ضمان غرور تقصیر شرط نیست ثانیاً هدف از ضمان بایع جبران خسارات مشتری جاهل ( زیان دیده ) است نه مجازات یا تنبیه بایع.

ج- در صورتی که مشتری علم به تعلق مبیع به غیر داشته باشد و به زیان خود اقدام کرده باشد، بایع مسئول غرامات نیست، لیکن بایع نمی تواند ثمن را ناعادلانه تملک کند و تکلیف به رد ثمن به مشتری در هر حال وجود دارد.

د- در صورت تغییر شاخص قیمت کالاها و خدمات و افزایش تورم و کاهش ارزش پول، بایع به عنوان متعهد، تکلیف به رد ثمن به علاوه جبران کاهش ارزش اسکناس دارد و این مبلغ ؛ اضافه بر ثمن، ماهیت ربا و خسارت ندارد و ایفای اصل دین است.

هـ-:[/tab][/tabgroup]

امنیت پرداخت و ضمانت ها

خرید و دانلود فوری

نسخه کامل و آماده
3900تومانبرای دریافت نسخه کامل

73 صفحه فارسی

فونت استاندارد/bzar/14

فرمت فایل WORDوPDF

دارای ضمانت بازگشت وجه

نسخه قابل ویرایش+نسخه آماده چاپ

دریافت فوری + ارسال به ایمیل

اثر اجازه در بیع فضولی
رد بیع فضولی
انواع خسارات احتمالی وارده بر خریدار
اخذ ثمن در بیع فضولی
فوت مالک قبل از اجازه یا رد
اعمال خیار مجلس در بیع فضولی
بررسی کشف و نقل در بیع فضولی
تبیین نظریه کشف حکمی
نظریه کشف حقیقی ( تعلق اجازه به مضمون عقد )
دوم) اشکال انفکاک تأثیر از اثر
پاسخ به لزوم انقلاب
پاسخ به اشکال انفکاک تأثیر از اثر
نظر شیخ انصاری
نظریه کشف حقیقی به شرط وصف تعقب اجازه
نقد نظریه کشف حقیقی با شرط وصف تعقب اجازه
بررسی نظریه کشف محض
اشکال صاحب جواهر
وضعیت و آثار معامله فضولی
وضعیت و آثار معامله قبل از اجازه و رد
آثار معامله پس از اجازه
زمان پیدایش آثار قانونی
معاملات متعدد بر مال
قلمرو ضمان درک بایع از حیث رد ثمن و پرداخت غرامات
ماهیت پول
ماهیت تعدیل دیون پولی
بررسی رویه قضایی
اصل قابلیت جبران کلیه خسارات در ضمان قهری
درآمدی بر فقه معاملات الکترونیکی
+ فهرست فارسی۱
اثر اجازه در بیع فضولی
رد بیع فضولی
انواع خسارات احتمالی وارده بر خریدار
اخذ ثمن در بیع فضولی
فوت مالک قبل از اجازه یا رد
اعمال خیار مجلس در بیع فضولی
بررسی کشف و نقل در بیع فضولی
تبیین نظریه کشف حکمی
نظریه کشف حقیقی ( تعلق اجازه به مضمون عقد )
دوم) اشکال انفکاک تأثیر از اثر
پاسخ به لزوم انقلاب
پاسخ به اشکال انفکاک تأثیر از اثر
نظر شیخ انصاری
نظریه کشف حقیقی به شرط وصف تعقب اجازه
نقد نظریه کشف حقیقی با شرط وصف تعقب اجازه
+ فهرست فارسی ۲
بررسی نظریه کشف محض
اشکال صاحب جواهر
وضعیت و آثار معامله فضولی
وضعیت و آثار معامله قبل از اجازه و رد
آثار معامله پس از اجازه
زمان پیدایش آثار قانونی
معاملات متعدد بر مال
قلمرو ضمان درک بایع از حیث رد ثمن و پرداخت غرامات
ماهیت پول
ماهیت تعدیل دیون پولی
بررسی رویه قضایی
اصل قابلیت جبران کلیه خسارات در ضمان قهری
درآمدی بر فقه معاملات الکترونیکی

***************************

*************************************

پرداخت از درگاه امن شاپرک  با همکاری شرکت زرین پال صورت میگیرد

 ۱۵ درصد از درآمد فروش این فایل به کودکان سرطانی(موسسه خیریه کمک به کودکان سرطانی) اهدا میشود

پس از پرداخت،علاوه بر ارسال فوری فایل ها به ایمیلتان،مستقیماً به صورت اتوماتیک به لینک دانلود فایل ها  ارجاع داده میشوید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با ایمیل (MASTER@NEXAVARE.COM) یا شماره تماس پشتیبان (۰۹۳۶۹۲۵۴۳۲۹) در ارتباط باشید



درباره نویسنده

publisher4 222 نوشته در سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.