no-img
سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار

كاربردهاي گرافيك در توليد و پخش خبر تلويزيون-پایان نامه کامل رشته انسانی

help

سوالی دارید؟09369254329

سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار
بهترین ها از دید دانش آموزان
آشنایی با سیستم خرید،فروش و بازاریابی نِگزاوار

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون
zip
فروردین ۲۹, ۱۳۹۶

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون


کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون

پایان نامه کامل رشته انسانی
[tabgroup][tab title=”مقدمه ” icon=”fa-pencil “]

در عصری زندگی می کنیم که سرعت و تخصص دو شاخص مهم آن است. ریزشدن و خرد شدن تخصص‌های کلان و روزآمد شدن یافته و بافته‌‌های این روزگار دور از انتظار نیست.

گاه این تخصص ها چنان هستند که اصلاً به حساب نمی‌آیند و از این رو کمتر به آنها پرداخته شده‌اند طراحی گرافیک برای تولید و پخش خبر تلویزیون از جمله این تخصص‌های ظریف و ناپیداست چندان که گویی اصلاً نیست. پیش از این گرافیک را در دو حوزه «هنر» و «تبلیغات» می‌دانستند و بالطبع افراد شاغل و فعال در آن را به «هنرمند» و یا «تبلیغاتچی» می‌شناختند اما امروزه با گسترده شده کاربردهای این تخصص، تعاریف متفاوتی هم برای آن ساخته و پرداخته شده است. وقتی این روزها صحبت از «گرافیک خبر»  در هر سه نوع‌اش(چاپی، تلویزیونی و سایبر) می‌شود،‌ بایستی بدانیم که گرافیک دیگر صرفاً هنر و یا تبلیغات نیست بلکه مفهوم دیگری را هم در برمی‌گیرد و آن رسانه است. لذا گرافیک خبر ترکیبی از «هنر» و «رسانه» است ترکیبی که تفکیک ناپذیراست.

در این پژوهش در ابتدا تعاریفی از خبر و واژه‌های مرتبط با آن را ارائه می نماییم و سپس وارد مقوله گرافیک شده و آنرا در چند پلان معرفی می کنیم: گرافیک به عنوان یکی از هنرهای تجسمی، گرافیک در تلویزیون و گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون. در انتهای این تحقیق پیشنهادهایی هم ارائه شده تا بتوان بر اساس آنها مشکلات موجود در گرافیک خبر را مرتفع ساخت.

مجموعه‌ای که در پیش رو دارید، پایان‌‌نامه‌ای برای اخذ درجه کارشناسی ارتباطات با گرایش خبر رادیو و تلویزیون است. عنوان این پایان‌نامه «کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون» می‌باشد. هر چند این تحقیق خالی از اشکال و ایراد نیست اما امیداوارم گامی در جهت آشنایی بیشتر بحث گرافیک و خبر برای تمامی عزیزانی که در بخش خبر کار می‌کنند باشد.

در پایان از تمامی اساتید دانشکده صدا و سیما و به خصوص استاد راهنمای محترم و بسیار عزیزم جناب آقای مهدی صادقی که در این راه بسیار مرا یاری رساند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۱)”]

خبر در تلویزیون

تعریف خبر

ارائه تعریفی جامع و مانع بدون تکیه بر تعاریف پیشین و مراحل تهیه و تنظیم خبر، شکل‌ اصلی محققان، روزنامه‌نگاران و استادان دانشگاهها بوده است. مهمترین اشکالهایی را که می‌توان رای تعاریف خبر بیان کرد، بدین ترتیب است.

  • بیشتر تعاریف خبر توصیفی هستند و تنها به وصف یک یا دو خبر اکتفا می‌کنند، مانند:

«خبر گزارش از واقعیت‌هاست اما هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید» در این توصیف ابعاد تازگی، مجاورت، شگفتی و … معقول مانده است.

  • بعضی تعاریف خبر تمثیلی است مانند : (اگر فردی سگی را گاز بگیرد خبر است)، اما بر عکس، اگرسگی فردی را گاز بگیرد، خبر نیست) این خبر گر چه بعد شگفتی را در خبر روشن می‌کند اما در برابر مثالی دیگر چون خبر «کشتن یک شیر توسط الاغی در باغ وحش تهران) حتی در جنبه‌ تمثیلی‌اش، کاستی‌های فراوان دارد.
  • بعضی تعاریف خبر به صورت تک بعدی به خبر می‌پردازد، پس از خود جریان غافل مانده اند، پس برای رهایی از این گونه تعاریف محدود و شکننده لازم است به چشم اندازی کلی‌تر از خبر پرداخت.
  • کاستی مهم دیگر تعاریف خبر، آن است که هر یک از آنها تنها برای یک یا دو نوع از خبرها کاربرد دارند. در حالیکه در خبرنویسی دانشجویان با ابعادی از خبر آشنا می‌شوند که لازم است در تعریف خبر بیان شوند.

لذا با این پیش زمینه به تعاریف متعددی که توسط صاحب نظران درباره خبر انجام شده است،‌ می‌پردازیم:

تعریف خبر از دیدگاه صاحب نظران علوم ارتباطات:

– خبر، آگاهی. اطلاع، آگهی، وقوف. خبر کلمه‌ی مفردی است که به مبتدا نسبت داده   می‌شود تا با آن کلامی ساخته شود که چون این کلام به مخاطب القا شد، او از حالت منتظره‌ای که دارد، در می‌آید و به اصطلاح سکوت او در این مورد جایز باشد. «لغت نامه دهخدا»

– خبر شامل هر عمل و اندیشه‌ای واقعی که برای عده‌ای کثیر از مخاطبان، جلب توجه کند. «لیل اسپنسر» Lyle spencer

– خبر نقل واقعی و عینی حوادث جاری مهم است که در روزنامه چاپ می‌شود و مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرد. (س، مولی S-mully)

– خبر، گزارش خلاصه و دقیق یک رویداد است، نه خود رویداد «میچل. دی. چارنلی، استاد دانشگاه سینوتای امریکا)

– خبر عبارت است از، انتشار منظم جریان وقایع و آگاهی‌ها و دانش‌های انسانی و نقل عقاید افکار عمومی است.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

«فرناندو- ترو، رئیس و استاد انیستیتوی مطبوعات دانشگاه پاریس»

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۲)”]

«ویژگیهای خبر تلویزیون»

تلویزیون پدیده ای بزرگ قرن حاضر نام گرفته است، در این وسیله‌ی ارتباطی، می‌توان به طور همزمان از مطالب چاپ شده، سخنرانی، فیلم، رنگ، موزیک، هیجان، حرکت و صدا به خوبی برای ابلاغ پیام استفاده کرد. تلویزیون یک وسیله‌ی ارتباطی است که مانند روزنامه، سینما و رادیو جنبه‌های گوناگون خبری تفریحی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغاتی دارد و به طرق گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و از لحاظ ارتباطی و خبری تلویزیون یک وسیله‌ی جدید است که در عین حال تکنیک‌های مختلف رادیو، سینما و روزنامه را در خود جمع کرده است و از آن بهره برداری می‌کند در تلویزیون واژه‌ها، صرفاً بخشی از حس را حمل می‌کنند. بقیه توسط لحن، صدا، حالت چهره، موسیقی،‌ عکس، فیلم یا حتی یک مکث بیان می‌شوند.

خبر تلویزیون باید دارای ویژگیهای همانند، هدفمندی، جامع نگری و وحدت موضوع باشد و سوژه خبر باید بر اساس واقعیت‌هایی که وجود دارد، تعیین ‌شود، انتخاب سوژه و تحقیق درباره آن و نیز پرورش و پردازش آن دقت زیادی می‌خواهد از ویژگیهای ساختاری خبر تلویزیون می توان به گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و نیز جلوه‌های صوتی و تصویری اشاره کرد. در خبر تلویزیون بر حسب مورد از مصاحبه استفاده می‌شود و آنچه مسلم است، این است که مصاحبه‌گر یا گزارشگر باید تلاش کند تا از منابعی در خبر استفاده کند که بر موضوع خبر تسلط داشته باشد که این خود می‌تواند علاوه بر مستندکردن خبر، تأثیرگذاری آن را بالا ببرد. در خبر تلویزیون تنوع تصویر، جذابیت. چگونگی حرکات تصاویر خبری و چگونگی تدوین خبرها بسیار با اهمیت است و در کنار این‌ها مجموعه‌ای از کارهای گرافیکی، اسلاید، حرکات رایانه ای و دوربین و استفاده از تصاویر آرشیوی می تواند در کار تصویربرداری خبر مهم تلقی شود  همچنین یکی از راههای متنوع کردن تصاویر خبری، تهیه نماهای مخلتف است.

«ویژگیهای خبر تلویزیون»

  • شروع خبر در تلویزیون
  • ساختار برنامه خبر تلویزیون
  • خبر نویسی برای تلویزیون
  • شیوه ارائه خبر تلویزیون
  • نگارش خبر تلویزیون
  • معیار گزینش خبر
  • زلالی و روانی در خبرنویسی
  • گرافیک خبری تلویزیون
  • خبرهای رویداد مدار و موضوع گرا در تلویزیون
  • تأثیر عوامل گوناگون در فرایند خبر تلویزیون
  • تفاوت خبر با تفسیر و تحلیل
  • گویندگی خبر تلویزیون
  • منبع خبر در تلویزیون

شروع خبر در تلویزیون

هر برنامه تلویزیونی دارای مشخصات ویژه‌ای است که از شر وع آن برای بیننده روشن می‌شود که برنامه دارای چه محتوایی است، بنابراین شروع خبر تلویزیونی نیز به لحاظ روانی و جذب مخاطب باید دارای ویژگیهای خاصی باشد. در شروع خبر تلویزیونی ، علاوه بر بخش آرم خبر که خود دارای ویژگیهای هنری و گرافیکی و نیز روانی است. شروع خبر نیز باید با نخستین واژه‌هایی که مخاطب را میخکوب کند و آن را جذب کند شروع شود. در شروع خبر رادیو، ورودی را با واژه‌های خوش آهنگ و اجرای مناسب می‌توان شنیدنی کرد اما در خبر تلویزیونی تأمین این فضا، باید به کمک رنگ، حرکت و صدا و تصویر پر کرد. شروع خبر تلویزیونی باید با گیراترین و مهم‌ترین قسمت خبر باشد تا بر بی‌اعتنایی مخاطب غلبه شودو او را به پیگیری خبر تشویق کند. بنابراین خلاصه خبر باید متناسب با شروع خبر باشد، یعنی حجم خبر و به ویژه بلندی یا کوتاهی آن، نوع خلاصه خبر یا لید را تعیین می‌کند و قاعده اساسی که همواره باید در نظر داشت این است که مقدمه خبر در عین این که حاوی قسمتهای اساسی خبر است، باید تا جایی که ممکن است خالی از مطالب و کلمات زائد باشد و به طور مختصر و کوتاه بیان شود. لید و شروع خبر، مهم‌ترین و نیز تنظیم کننده نبض مطلب است و با شروع خوب و جذاب حواس مخاطب را باید شکار کرده و به طور کلی در شروع خبر این نکته‌ها اهمیت دارند:

الف) کلمات و واژه‌های اولیه باید مهم و جذاب باشند ب) ورودی و شروع خبر اگر چه مانند لید از جنس متن خبر هستند اما باید جذاب‌ترین نکته آن باشد ج) پیام ورودی لزوماً مهم‌ترین بخش خبر نیست اما قطعه‌ای از خبر است که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر دارد. به عبارت دیگر در ورودی خبر، پیامی که می‌تواند بیشترین زمینه داد و ستد ذهنی، احساسی یا عاطفی را برای مخاطب تأمین کند  بر می‌گزینند د) حجم و اندازه شروع خبر محدود نیست البته این حجم باید فشرده و کوتاه باشد اما در حقیقت به موضوع خبر نیز بستگی دارد.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۳)”]

شیوه ارائه خبر در تلویزیون

شیوه ارائه خبر به اشکال مختلف مانند، خبر، گزارش خبری، مصاحبه و تقسیم است.

خبر: که گوینده آن را همراه با تصاویر یا بدون تصویر قرائت می‌کند،

گزارش خبری: نوعی از ارائه پیام، که ببیننده را کم و بیش در مقام ناظر عینی وقوع یک حادثه یا وجود پدیده‌ای که جنبه‌ خبری داشته باشد قرار دهد،‌ گزارش خبری نامیده می‌شود. گزارش خبری ممکن است توسط فردی به نام گزارشگر، که در محل حضور فیزیکی داد، ارائه شود یا با گفتار همراه باشد.

مصاحبه: مصاحبه انواع مختلفی دارد ولی در این تحقیق منظور مصاحبه خبری است، در مصاحبه خبری هدف مصاحبه کننده کسب اطلاعات دقیق و مشخص از منبع خبر برای روشن شدن موضوع یا موضوعهای خبری روز است و مطالب تنظیم شده حاوی اطلاعات جدیدی است که قبلاً منتشر نشده است.

تفسیر: گزارش اخبار و وقایع همراه با ارائه عقیده و نظر نویسنده و پاسخ به عنصر خبری چرا؟  تفسیر نامیده می شود با این تعریف می توان نتیجه گرفت که نویسنده در تفسیر رویدادها و وقایع، نظر خود را بیان می‌کند و صرفاً عقیده‌اش را درباره ‌رویداد مورد نظر ارائه می‌دهد.

نگارش خبر تلویزیون:

نگارش خبر برای تلویزیون توانایی ‌ها و مهارتهای ویژه‌ای دارد، کسانی که در خبر تلویزیون مشغول بکار هستند باید با فنون و ویژگی‌های خبرنویسی آشنا باشند یکی از مهم ترین ویژگیهایی که دبیران خبر باید به آن توجه داشته باشند، تسلط کامل به موضوع خبر و آشنایی با فنون خبر است، خبرنویسان تلویزیون باید در زوایای گوناگون موضوع خبر مطالعه و آگاهی داشته باشند، بدون تسلط بر موضوع خبر، نمی توان از کم و کیف یک رویداد، خبر مناسب تهیه و تنظیم کرد. از دیگر ویژگیهای نگارش خبر، تندنویسی درست‌نویسی، روان نویسی،‌ خلاصه‌نویسی،‌ ساده‌نویسی و انتخاب واژه‌ها و کلمات مناسب است: زبان وسیله ارتباط انسانها با یکدیگر است از این رو هنگام نوشتن خبر باید قواعد و دستور زبان را رعایت کرد و مطلب خبر را به درستی انتخاب کرده و بر اساس دستور زبان نگارش شود.

معیار گزینش خبر:

وسایل ارتباط جمعی به ویژه اخبار تلویزیون در بین کهکشانی از داده‌های خبر که روزانه بر روی تلکس‌ها سایت های خبری نمایان می‌شوند، باید دست به گزینش بزنند، اولین قدم در کار خبر گزینش رویدادهایی است که اتفاق افتاده‌اند و با اتفاق خواهند افتاد.

در زمان کوتاه پخش تلویزیون، چونکه با تصاویر همراه است، گزارس تمام رویدادها را نمی‌توان ارائه کرد، اینجاست که مسأله گزینش خبر پیش می‌آید. اینکه چه خبری را برای پخش و انتخاب، گزینش کنیم ارتباط مستقیم با ارزشها و عناصر خبری دارد و این ارزشهای خبری در جوامع متعدد با هم فرق دارند. ارزش‌های خبری به هرمی شبیه هستند که رعایت سلسله مراتب در انتخاب خبر را الزامی می‌کند. این ارزشها عبارتند از: در برگیری، شهرت، برخورد، استثناء و شگفتی ، بزرگی و فراوانی، تعداد و مقدار، مجاورت و تازگی، این هفت‌ ارزش خبری حالتی منحصر به فرد دارند و می توانند جنبه های ارزش خبرها را پوشش دهند.

روانی و زلالی در خبر نویسی:

خبر نویس باید واژه‌ای را برگزیند که قالب منظور و مرادش باشد برای نوشتن یک خبر خوب باید اصول ذیل رعایت شود.

  • تناسب با مقتضیات زمان
  • هماهنگی با نیاز مخاطب
  • گزینش در محور جانشینی و همنشینی
  • پرهیز از تکلف

روانی و زلالی در حقیقت به معنای اینست که از دو آفت پیچیدگی و عوام زدگی و سطحی گرایی دوری کنیم و آنچه را مردم هر عصر در گفتار روزانه و داد و ستدهای خویش به کار می گیرند، یکسره بر قلم ‌جاری کرد.

گرافیک خبری:

به تفصیل صحبت خواهد شد

خبرهای رویداد مدار و فرایند مدار (موضوع‌گرا) در تلویزیون:

در انعکاس مطالب خبری دو محور اصلی و اساسی وجود دارد، یکی رویدادگرایی و دیگر فرایند مداری یا موضوع گرایی خبر است خبرنگار یا گزارشگر موفق کسی است که اطلاعات صرف مربوط به یک رویداد مهم را به اطلاعات بیشتر تبدیل کند که محور خبر را از رویداد به موضوع و فرایند شکل دهد. در گسترش و فرایند محوری خبر، گزارشگر یا خبرنگار زمینه‌ها و پیدایش یک رویداد و آثار و تبعات آن را در جامعه و در زندگی مردم از تمام جهات ریشه‌یابی و کنکاش می‌کند. گزارشگر یا خبرنگار باید هم در گزینش اخبار و هم در پردازش آن اصل موضوع گرایی و فرایند مداری خبر را رعایت کند.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۴)”]

هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی روی محوری است که یک سوی آن هنرهای کاربردی (Apply Art) و سوی دیگرش هنرهای زییا (Fine Art) قرار گرفته است. کاربردی‌ترین شاخ‌ه هنرهای تجسمی طراحی صنعتی و گرافیک و هنری‌ترین شاخه‌های آنها نقاشی است (شاخه‌های جدیدی در هنرهای تجسمی بوجود آمده است مانند اینستالیشن، پرفورماسن، ویدئوآرت و آئودیوآرت که این شاخه‌ها جنبه هنری بیشتری دارند) در بین شاخه‌های کاربردی هنرهای تجسمی، گرافیک حضور و کارایی بیشتری در رسانه تلویزیون دارد و با ظهور تکنولوژی‌های فرامدرن این کارآیی و حضور بیشتر ملموس و محسوس می‌شود.

تعریف گرافیک

گرافیک عبارتست از هر پیام تصویری که نیت تکثیر را در ذات خود داشته باشد. این تعریف سه محور «پیام»، «تصویر»، «تکثیر» را شامل می‌شود و اتلاق عنوان گرافیک برای اثری مناسب است که این سه عنصر اصلی را همزمان داشته باشد. عنصر «پیام» اصلی‌ترین ویژگی اثر گرافیکی است که وجه ممیزه آن از سایر مقولات مشابه« نظیر نقاش» محسوب می شود وجود این عنصر، باعث ارتباط اثر با مخاطب می‌گردد. عنصر دیگر «تصویر» است که وجود و حضور این عنصر، گرافیک را در زمره هنرهای تجسمی قرار داده است. «تکثیر» عنصر سومی است که اگر چه بیشتر به مسائل فنی و تکنیکی اثر می‌پردازد ولی عامل اصلی برقراری ارتباط متقابل اثر و مخاطب به حساب می‌آید.

تفاوت گرافیک و نقاشی

گرافیک معاصر دنیا باسابقه صد ساله‌اش در ابتدا، مرزهای محسوسی با نقاشی نداشت. درواقع نخستین آثار گرافیک برخاسته ازآثارنقاشان سبکهای فوتوریست، اکسپرسیونیست، فووسیت و … بود. در گذر زمان تفاوتهای این دو هنر شکل و شمایل جهانی به خود گرفت و امروزه تشخیص این وجوه افتراق چندان مشکل نیست. عمده‌این تفاوتها عبارتند از:

الف- نقاشی همیشه هنر است ولی گرافیک گاهی هنر است و گاهی رسانه.

هر اثر نقاشی در هر ژانر و سبکی که آفرینده شده باشد یک اثر هنری است که با در نظر گرفتن خلاقیتها و نوآوری‌ها ، درجات این هنر شدت و ضعف پیدا می‌کند. اما اثر گرافیکی اینگونه نیست که همیشه مطلقاً اثر هنری نامیده شود. لیکن بسته به نوع کارکرد و کاربرد، گاهی تعاریف دیگری هم به خود می‌گیرد. از این رو گرافیک گاهی هنر است و گاهی رسانه. آنجایی که آفرینش اثر بر اساس نیازهای مخاطب صورت می‌گیرد گرافیک رسانه می‌شود و هنگامی که اثر گرافیکی فارغ از خواسته‌های مخاطب خلق می‌شود تعریف هنر بر آن مصداق پیدا می‌کند.

ب- نقاشی هنر شخصی است و گرافیک هنر ارتباطی و عمومی: آفریننده اثر نقاشی می‌تواند تمام استانداردها، مرزها و تعاریف را زیر پا بگذارد و برای هر اثرش تعریف‌های جدیدی بیافریند. چرا که بر اساس منویات ذهنی، شخصی و دلخواه خود عمل می‌کند و خود را ملزم به فهم همگانی نمی داند. درست بر عکس این، آفریننده اثر گرافیکی بایستی به فهم همگانی توجه کند و اثرش را ارزیابی کند که آیا مخاطبان می‌توانند اثر او را (در جهتی که خودش خواسته است) درک کنند و لذاست که دانستن سطح دانش و آگاهی مخاطب برای او حائز اهمیت است بعنوان مثال هنرمند نقاش می‌تواند چمن‌زار را به رنگ بنفش تصور کند و خورشید را به رنگ آبی، اما هنرمند گرافیک مجاز به شکستن چنین تعاریفی نیست بنابراین خورشید او همیشه زرد- نارنجی است.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۵)”]

مقایسه سیستم رنگهای چاپی و نوری

در سیتسم چاپ چهار رنگ و در سیستم نوری سه رنگ اصلی (سبز Green، آبی Blue ، قرمزRed) داریم و تمام رنگهای دیگر از ترکیب این ها ساخته می‌شوند بدین معنا که سیستم رنگ سازی به صورت ترکیبی است. در سیستم چاپ می‌توانیم رنگها را به صورت تخت (Tone Pleat) هم انتخاب کنیم اما این امکان در سیستم نوری تلویزیون وجود ندارد. و فقط با همین سه رنگ اصلی تمام رنگهای مورد نظرمان را باید بسازیم. نکته دیگر اینکه در سیستم چاپ رنگهای اولیه می تواند بیش از چهار رنگ باشد که در سیستم تلویزیون نمی‌توانیم بیش از سه رنگ اولیه و ورودی داشته باشیم. بر همین اساس که در سیستم تلویزیون با دو رنگ طلایی و نقره‌ای مشکل داریم ولی در سیستم چاپ به راحتی می‌توانیم این دو رنگ را به صورت تخت داشته باشیم. سیستم تلویزیونی، رنگ طلایی را به زرد Yellow و رنگ نقره‌ای را به رنگ مایل به سفید نشان می‌دهد. مزیتی که سیستم نوری بر سیستم چاپ دارد، این است که میزان شدت و کنتر است رنگها توسط گیرنده قابل تنظیم است که این امکان در محصولات سیستم چاپ به هیچ وجه ممکن نیست. از سویی این بیننده است که تصمیم می‌گیرد تصویرش رنگی باشد یا تک رنگ. او با تنظیم رنگهای دستگاه گیرنده می‌تواند علاوه بر شدت  و کنتراست رنگها، نوع ارائه ( تک رنگی یا رنگی بودن) آنها را انتخاب کند. گذشته از اینها همراهی رنگها با صدا و حرکت بر میزان تأثیر آنها می‌افزاید و تا حدود زیادی به طرح کمک می کنند تا بار معنایی پیام را بر عهده این دو عنصر بگذارند. طراح بایستی در نظر بگیرد که کارش نهایتاً به صورت همزمان رنگی و تک رنگ ارائه خواهد شد. لذا از این جهت دقت نظر بیشتری را می طلبد. وقتی صحبت از رنگ شناسی در تلویزیون و آثار گرافیکی آن می‌شود باید در نظر داشته باشیم که از جهات گوناگون مبحث رنگ مطرح می‌شود. بعد زیبایی شناسی رنگ ، بعد فیزیکی و اپتیکی رنگ، بعد کارکردی رنگ

محدودیت‌های فنی انتخاب رنگ

دانستن این اصل، طراح را در انتخاب رنگهایش کمک می‌کند و با دانشی که از اصول رنگها دارد تلاش می‌کند رنگها انتخابی‌اش از جهات گوناگون (فام ، ارزش رنگی ، اشباع، لومینانس، رزنانس و کنتراست) یکدیگر را از بین نبرند و بر عکس بیننده را به سوی هدفی واحد هدایت کنند. توجه به پخش همزمان رنگی و سیاه و سفید اثر گرافیکی در تلویزیون، اولین نکته‌ایست که طراح می‌بایست در کاوش لحاظ کند. نکته دوم دانستن محدودیت‌های رنگی در تلویزیون است که عبارتند از:

الف. محدودیت کاربری والرهای رنگی با اختلاف فاز کمتر از بیست درصد: در رسانه تلویزیون به دلایل فنی مکانیزم پخش آنتن با این قبیل مشکلات مواجه هستیم که اگر دو والر رنگی با اختلاف فاز مثلاً ده درصد داشته باشیم احتمال فرسایش بین این دو رنگ و محو شدن و ساچوره شدن مرز بین این دو وجود دارد و اگر این محو شدن خواست طراح نباشد قطعا اثر گرافیکی او را زیر سؤال خواهد برد.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۶)”]

نظریه تعامل رنگ و فرم

سه مقوله داریم، نقاشی، گرافیک و عکس، در عکاسی رنگ و فرم کاملاً رئال می‌باشد یعنی عکاسی دقیقاً آنچه را که در واقعیت هست نشان می‌دهد. نقاش بر اساس ذهنیات خودش و آنچه که در فکرش هست نقاشیش را می‌کشد و موظف نیست مانند عکاسی دقیقاً آنچه که هست بکشد بلکه ممکن است مثلاً یک ماهی را با رنگ سیاه و آب را قرمز بکشد. چرا که او براساس ذهنیت و نظر خودش نقاشی می‌کند. گرافیک می‌گوید ما گاهی رنگ می گذاریم گاهی فرم، مثلاً فرم ماهی را می کشد و رنگ آنرا آبی می‌کند، شاید اصلاً ماهی به این رنگ نباشد ولی هر کس این را ببیند نمی‌گوید که این ماهی نیست چرا که فرم ماهی را دارد. یا بر عکس این کار را انجام می دهد . مثلاً داخل یک تنگ یک خط می‌کشد به رنگ قرمز،  هر چند فرم ماهی را ندارد اما چون داخل یک تنگ قرار دارد همه به آن ماهی می‌گویند، این کار در خبر و گرافیک خبری نیز اتفاق می‌افند، یعنی آنچه که در واقعیت است، رنگ واقعیت آنرا می‌گیریم ولی فرم آنرا نگه می‌داریم و یا عکس آن.

مثلاً یک سیب می کشیم، اگر فرم این سیب و رنگ قرمر آنرا داشته باشیم نشانه شادابی و سر زندگی است حال اگر فرم سیب را داشتیم و به آن رنگ مشکی بدهیم، یک مفهومی به آن اضافه کرده‌ایم و دیگر آن شادابی و نشاط را نشان نمی دهد. پس، از یک فرم واقعی یک مفهومی که خواسته خود ما بوده است نشان داده می‌شود. در این نظریه بین دو مقوله رنگ و فرم تناسبی ایجاد می‌کنیم که همدیگر را کامل کنند نه این که تکرار شوند.

ریخت (ترکیب بندی)‌

ریخت یا ترکیب بندی (کمپوزیسون) عبارتست از چینش مناسب و معنادار عناصر بصری و نوشتاری در کنار یکدیگر به منظور القای حس بصری و معنایی خاص. معمولاً با دو نوع کمپوزیسیون سرو کار داریم:

متقارن و نامتقارن. کمپوزیسیون متقارن کمپوزیسیونی است که در آن نیمه چپ کادر با نیمه راست به لحاظ جنبش المانها،‌ یکسان باشد و یا نیمه بالا یا نیمه پایین یکسان باشد. در کمپوزیسیون متقارن می‌توان مرکزیتی را قائل شد که بر اساس آن بتوان کارد را ، به نستبهای مساوی ۲ ، ۴ ، ۶  و . . .  تقسیم کرد.

کمپوزیسیون نامتقارن، کمپوزیسیونی است که نیمه چپ با نیمه راست و یا نیمه بالا با نیمه پایین از نظر نوع چینش المانها یکسان نباشد و نتوان مرکزیتی را برای تقسیم بندی‌های آن پیدا کرد. در کمپوزیسیون دو واژه دیگر هم داریم، کمپوزیسیون متعادل و کمپوزیسیون نامتعادل.

کمپوزیسیون متعادل ایستا و محکم است و چینش المانها به گونه‌ای است که احساس ثبات در آنها وجود دارد. برعکس در کمپوزیسیون نامتعادل، این احساس وجود دارد که هر لحظه ممکن است المانها و عناصر بصری فرو بریزند هر کمپوزیسیون متقارن، متعادل است ولی هر کمپوزیسیون متعادل، متقارن نیست.

هماهنگی (هارمونی)

هماهنگ بودن یا هارمونی داشتن تصویر بدین معناست که هیچ عنصر بصری‌ای به لحاظ معنایی، موقعیت مکانی و رنگی‌اش با کلیت تصویر در تضاد و تقابل نباشد. هماهنگی از چهار جنبه تحلیل می‌شود:

الف) هماهنگی معنایی: وقتی تمام عناصر بصری یک تصویر در جهت القای یک پیام و بار معنایی ارائه شده باشند، ‌آنگاه می‌توانیم بگوییم این تصویر به لحاظ معنایی، هماهنگ و هارمونیک است.

ب) هماهنگی فرمی: یک تصویر هنگامی دارای هماهنگی فرمی است که تمام عناصر با فرمهای مشابه ظاهر شوند در واقع هنگامی که به تصویر نگاه می‌کنیم به لحاظ فرمی هیچ گونه نویز بصری را نمی‌بینیم.

ج) هماهنگی رنگی: رنگهای یک تصویر بخاطر هدفی که دارند (القای یک حس خاص و ارائه یک پیام) میبایست در یک حوزه رنگی قرار گیرند. مثلاً در حوزه رنگها سرد یا رنگهای گرم.

د) وحدت هماهنگی: عناصر بصری یک تصویر علاوه بر اینکه نویز معنایی ایجاد نمی‌کنند و از نظر فرم و رنگی نیز هماهنگ هستند، بایستی بین این سه هماهنگی هم وحدتی حاکم باشد. بطوریکه رنگها در جهت عکس فرمها یا فرمها در جهت عکس معناها ارائه نشده باشند، در واقع ترکیب معنا، رنگ و فرم، ترکیب منطقی و به دور از هر گونه نویز باشد.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۷)”]

گرافیک تلویزیونی و گرافیک در تلویزیون

گرافیک تلویزیونی یعنی همه کارهای گرافیکی که برای تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی انجام می‌دهیم که شامل آرم استیشن، تیتراژ، کپشن و . . .  می‌شود. یعنی وقتی طراحی گرافیک در خدمت برنامه سازی تلویزیونی قرار بگیرد، گرافیک تلویزیونی نامیده می‌شود.

واژه‌‌ای دیگر داریم به نام گرافیک در تلویزیون که باید با گرافیک تلویزیونی جدا شود. ما یک سازمانی یا یک شبکه تلویزیونی داریم و این نهاد یک سری کارها دارد که گرافیکی می‌باشد، یک بخش از این کارها اصلاً تلویزیونی نیست مثلاً اوراق اداری برای این شبکه تلویزیونی طراحی می‌کنیم، سربرگ آن را طراحی می‌‌کنیم یا مثلاً ماشین آن شبکه را طراحی گرافیک می‌کنیم این کارها دیگر گرافیک تلویزیونی نیست بلکه گرافیک در تلویزیون می‌باشد و دیگر ربطی به برنامه و نمایش ندارد.

گرافیک در تلویزیون

زمینه وسیع برنامه‌های تلویزیون لزوم مهارت هنرمند گرافیک و فعالیت روزافزون و گسترده وی را بیش از پیش ایجاب می‌کند. برای برطرف کردن نکات ضعف و تاریکی که گاه حتی در برنامه‌های خوب و موفق تلویزیونی بچشم می‌خورد گرافیک به کمک میآید. طراح گرافیک با به کار بستن تمهیدات و تکنیکهای مناسب و بجا تهیه کننده و  نویسنده‌ برنامه را یاری می‌کند وی با تهیه گرافیک‌های ساده تلویزیونی از قبیل کپشن‌ها، فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و گرافیک متحرک تا حد امکان تفهیم هر گونه نکته مبهم و یا مسئله پیچیده‌ای را برای بیننده آسان و سهل می‌سازد.

اساساً طرح گرافیک در تلویزیون با طرح در زمینه‌های دیگر که تجلی آنها کاملاً متفاوت می‌باشد فرق دارد، پوستر بروشور، آگهی و اعلان‌های مختلف را میتوان بوسیله چندبار دیدن و مشاهدات مکرر بهتر تفهیم کرد، چنانچه بیننده در نظر اول متوجه نکته‌ای در این پیام‌های بصری نشود می‌تواند با نظرهای اصلاحی بصری که به آن می‌افکند پیام را بهتر دریافت کند ولی فیلم سینما یا تلویزیون از چنین موقعیتی برخوردار نیست. بنابراین ایده‌های بصری در سینما و تلویزیون باید طوری باشد که بالفور فهمیده شود و در مدت زمان کوتاهی که در اختیار دارد بتواند به مقصود خویش نائل آید.

چنین نکته‌ای به مسائل زیادی ارتباط دارد. از جمله اینکه بستگی کامل به زمان پیش‌بینی شده و اطلاعاتی دارد که برای عنوان کردن در زمان ذکر شده کنار گذاشته‌اند مثلاً زمانی را که اسمی روی پرده یا صفحه تلویزیون می‌ماند برابر زمانی نیست که نقشه یا نموداری روی پرده می‌باشد زیرا اینها هر کدام اطلاعات خاصی را به بیننده می‌دهند.

مسأله دیگری که حائز اهمیت است تکنیک کار می‌باشد که حتماً بایستی با توجه به موضوع کار، زمان، گروه مخاطبین و نوع اطلاعات مطرح شده انتخاب شود. چه انتخاب یک تکنیک و روش نامناسب و نابجا باعث ایجاد نتیجه معکوس و بی فایده بودن کار طراح گرافیک می‌باشد. در هر حالت باید به این نکته توجه داشت که امکان نمایش تصویر متحرک فقط یکبار است، تماشاگر برای تفهیم مطلب و روشن‌تر شدن بعضی نکات خاص که در فیلم دیده است وسیله‌ای برای برگرداندن فیلم و دیدن مجدد آن را ندارد. افزودن بعد حرکت در طرح گرافیک دامنه فعالیتها و گسترش میدان عمل طراح را بسیار زیاد می‌کند و اشکال گرافیکی را از جهت بار اطلاعاتی، انتقال حس، حرکت و جان بخشی به بیننده و ایجاد هیجان و لذت در تماشاگر سیار غنی می‌سازد. گاهی ابلاغ خبر و  پیام را با نشان دادن طرحهای متوالی و متحرک که دارای نیرو و انرژی بسیار زیاد هستند بهتر می توان بانجام رسانید تا با استفاده از یک پوستر یا بروشور زیبا، موفقیت آگهی ها و اعلان‌های تلویزیونی مدیون هیچگونه عاملی نیست مگر حرکت، یکی از امکاناتی که گرافیست تلویزیون در دست دارد و همین امکان باعث تمایزی عمده بین گرافیک تلویزیونی و گرافیک دوبعدی بر روی کاغذ می‌باشد، صدا و موسیقی است. گرافیست تلویزیونی بدون اینکه متوسل به کلیشه‌های تکراری شود میتواند با استفاده از صدا دنیای خالی و ذهنی را همراه با تصاویر و طرحهای ابداعی خویش به بیننده هدیه کند. اهمیت صدا در طرحهای گرافیک تلویزیونی بسیار زیاد است و این نکته بر هر طراح تلویزیونی آشکار و مبرهن است.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۸)”]

ویژگی‌‌های ایده‌آل نشانه

نوع دوم ویژگی‌های هر نشانه، ویژگی‌های ایده‌آل است در واقع با داشتن چهار ویژگی‌فوق، نشانه شکل ابتدایی و فنی خود را پیدا می‌کند و برای بهتر شدن آن (از جهت فهم موضوع  و فرم تصویر) بایستی شرایطی را داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • مفاهیم ثانویه: عناصر بصری که در نشانه مورد استفاده قرار می‌گیرند وقتی در موقعیت ایده‌آل هستند که علاوه بر مفهوم اولیه، یک یا چند مفهوم دیگر را هم به عنوان مفاهیم ثانویه در ذهن مخاطب تداعی کنند.
  • زیبایی: اگر چه زیبایی رکن اصلی آثار تصویری است اما در طراحی گرافیک گاهی چنان درگیر موضوع می‌شویم که این اصل را به فراموشی می‌سپاریم و بایستی بپذیریم که اگر نشانه‌ای با وجود داشتن تمامی شرایط فنی لازمه، زیبا نبود آن نشانه نمی‌تواند موفق عمل کند. به بیانی دیگر زیبایی ایده‌آل نشانه زمانی است که نشانه منهای آن چیزی که آنرا بوجود آورده است (موضوع سفارش) خود فی نفسه اثری است زیبا و دوستداشتنی، تا جایی که مثل یک تابلوی زیبای نقاشی آنرا در اتاق‌های شخصی امان نصب کنیم. رسیدن به زیبایی ایده‌آل در مورد سایر آثار گرافیکی (مثل طراحی پوستر، تصویرسازی و . . . ) سهل‌تر از نشانه است و لذاست که طراحی نشانه‌ای که ازز یبایی ایده‌آل برخوردار باشد بسیار سخت و البته نادر است.
  • نوآوری: نوآوری و خلاقیت در هر مرحله‌ای از طراحی نشانه صورت بگیرد خوب و ایده‌آل به نظر می‌رسد: خلاقیت در بیان موضوع، خلاقیت در انتخاب و ترکیب‌بندی عناصر بصری، خلاقیت در تکنیک‌های اجرایی و . . .
  • تاریخ مصرف: وقتی نشانه توسط هنرمند طراح ارائه می‌شود بدلیل هنر بودنش وابستگی‌هایی به عوامل و موقعیت‌های اجتماعی، محیطی، سیاسی و . . . دارد. همانطور که هنر در دوره‌های مختلف، متفاوت و متأثر از روحیه حاکم بر جامعه بوده است، در این باره هم می توان گفت نشانه، بسته به زمانی که طراحی و ارائه می‌شوند بازتابی از واقعیت‌های اجتماعی که طراح در آن زندگی می‌کند هستند و این دو (واقعیت‌های جامعه و طراحی نشانه) در یک رابطه متقابل قرار دارند. هر چه وابستگی این دو بیشتر باشد یعنی نشانه، تصویر بهتری از فرهنگ زمانه ارائه دهند طبیعتاً دوام کمتری خواهند یافت و با منسوخ شدن فرهنگ، آرم و لوگوی محصول آن فرهنگ نیز کارآیی لازم را از دست می‌دهند. و یا بالعکس، هر قدر ارتباط این دو کمتر باشد یعنی نشانه به گونه‌ای فراتر از زمان و زمانه خود طراحی شده باشند، بالطبع دوام بیشتری و کارآیی طولانی‌تر پیدا می‌کنند.
  • البته ارزش گذاری بین حالت اول و دوم این ارتباط (رابطه بین واقعیتهای جامعه و طراحی نشانه) نسبی است: برخی بازتاب فرهنگ زمانه را در نشانه ایده‌آل می‌دانند و عده‌ای «لازمان» و «لامکان» بودن نشانه را ایده‌آل می‌پندارند.

نشانه های اقتباسی

گاهی اوقات برای شرکتها و شبکه‌هیی بایستی نشانه طراحی کرد که خود آنها زیر مجموعه های متعددی دارند. از این رو بایستی برای زیرمجموعه‌های آن شرکت یا شبکه هم نشانه‌هایی طراحی کرد که جنس طراحی آنها از جنس نشانه اصلی باشد. اصطلاحاً می گوییم از نشانه اصل «اقتباس» شده باشد. آنچه یک نشانه اقتباسی را از جنس نشانه اصلی نشان می‌دهد همان تیک بصری است.

آرم یا لوگو؟

آرم و لوگو در معرفی کلی و سریع شرکت، شبکه یا بخش خبری موفق عمل می کنند اما این سؤال مطرح شود که این دو کدام یک سرعت عمل بیشتری دارد و کدام یک موفقتر خواهد بود؟ در این باره بایستی گفت زمانی که تعداد شرکتها، سازمانها و مؤسسات محدود و کم است به دلیل ارتباط سریعتر تصویر با مخاطب، قطعاً «آرم» موفقیت بیشتری نسبت به «لوگو» خواهد داشت چرا که «آرم» با تصویر حرف می‌زند و «لوگو» با نوشتاری که در قالب تصویر بیان شده. یعنی اگر چه «لوگو» یک فرم بصری موجز و گرافیکی است اما در برگیرنده کلمه یا واژه‌ای است که بایستی خوانده شود و خوانایی «لوگو» اصلی‌ترین و مهمترین شرط یک«لوگو» است. اما زمانی که تعداد شبکه‌ها یا بخش‌های خبری تلویزیون به حدی است که بازشناسی بصری آنها از طریق «آرم» با تأخیر و مشکل مواجه می‌شود قطعاً «لوگو» مناسب تر و موفقتر خواهد بود. برای مثال در نظر بگیرید در یک جامعه‌ای که یکصد بخش خبری تلویزیونی وجود دارد و مخاطب می‌خواهد خبرهای دلخواهش را از میان آن همه پیدا کند و مخاطب می‌خواهد با خواندن آرم و لوگوی شبکه‌ها این کار را انجام دهد. اینجاست که به خاطر سپردن یکصد «آرم» در حافظه مخاطب کار مشکلی است اما حفظ شدن یکصد «لوگو» راحت‌تر است چرا که علاوه بر داشتن بیان بصری، کلمه نوشتاری آن به بازشناسی مجدد آن کمک خواهد کرد بنابراین مواقعی که تعداد بخش‌های خبری فراتر از حدد معمول است راحت‌تر و بهتر این است که «لوگو» جایگزین «آرم» شود تا ارتباط با مخاطب سریعتر برقرار شود.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۹)”]

گرافیک در تولید خبر تلویزیون

گرافیک خبری چیست؟

گرافیک خبری در واقع تصویری از خبر است که قسمتی از رویداد یا تمام آن را نشان می‌دهد. این تصویر توسط گرافیستهایی که با خبر و زبان خبری آشنایی دارند و اکنون به عنوان عضو تحریرهای بزرگ رسانه های خبری درآمده‌اند، ترسیم می‌شود.

پخش اخبار در مدت زمان معینی صورت می‌گیرد. این زمان باید نه آن قدر طولانی باشد که بیننده را به کسالت بکشاند و نه آن قدر کوتاه که اطلاعات و آگاهیها نارسا شوند و بیننده نتوانند نیاز خبری خود را برطرف سازد. زمان توان شنیداری خبر را بین ۶ تا ۱۰ دقیقه تخمین زده‌اند، اما با توجه به جذابیت تصویر، رنگ و عوامل دیگر در تلویزیون، این زمان تا ۱۵ دقیقه و کمی بیشتر محاسبه می‌شود. در هر حال خبر در تلویزیون بر ثانیه‌ها حرکت می‌کند و دست اندرکاران خبری محدودیتهای فراوان در گزینش و انتشار اخبار و تبع آن حفظ عینیت خبری دارد. آنچه به کمک خبر در تلویزیون میآید جنبه قوی و پرجاذبه تصویر است. عکس، فیلم، اسلاید همراه با صدا عوامل اصلی عینیت بخشیدن به اخبار در تلویزیون هستند که می‌توانند نارسایی جبری خبر، بواسطه‌ کوتاه بودن آن را جبران کنند. و در اینجاست که گرافیک خبری به کمک می‌آید و می تواند نقشهای مهمی را در یک بخش خبری از آرم، لوگو کپشن، آرم استیشن، تیتر و سوتیتر ، دکور و . . .  بر دوش بکشد.

– اهداف و کارکرد

خبر، گزارشی از رویدادهای عینی و واقعی است و همین عینیت عامل اصلی جذابیت خبر و رویدادهای خبری شمرده می شود همّ و توان همه رسانه های خبری بر این امر استوار است که بر عینت خبرهایی که انتشار می دهند بیفزایند و به این وسیله مخاطبان خود را جذب، جلب و محصور واقعیتهای خبری سازند. رقابت رسانه های خبری،‌مرزهای متعارف را در نوردیده و برای جلب مخاطب، در حیطه های ملی و فراملی (منطقه ای و جهانی) ،‌تصویرها را نیز همچون عناصر جاندار و سخنگو به خدمت درآورده اند. قدرت جذب تصویر رویدادها و تصویرپردازی، از قالب عکس و واژه ها فراتر رفته و اینک هنر گرافیک خبری (News Graphics) بدون حضور «فتوژورنالیسم» و دوربینهای فیلمبرداری عینیت یافته است. خبرگزاریها، تلویزیونها و مطبوعات با پدیده های نوین از گرافیک خو گرفته اند. کمتر واقعه ای است که این رسانه ها با توجه به ضرورت انعکاس تصویر برای عینیت بخشیدن به آن، بدون گرافیک خبری اشاعه دهند،‌حتی رویدادهایی که دوربین عکاسی و فیلمبرداری قادر به انعکاس تصویرهای آن نیست مانند:

«دو هواپیما بر اثر سانحه ای در آسمان با یکدیگر برخورد می کنند،‌آدم ربایان ، در جاده ای دور افتاده، شخصی را می ربایند، آرایش سری نظامیان در دریا یا خشکی برای حمله به هدفی شکل گرفته است» در عین حال در هیچ یک از این وقایع غیر قابل پیش بینی یا پنهان نگهداشته شده، خبرنگاری دوربین به دست یا فیلمبرداری دوربین به دوش حضور ندارد. در این حال گرافیک خبری به مدد رسانه ها می شتابد و تصویرهایی پر جذبه برای عینیت بخشیدن به رویداد خلق می کند تا مخاطب خود را در صحنه حس کند.

گرافیک در اخبار تلویزیونی به صورت نوشتار، ترسیم اشکال هندسی ، انواع نمودارها و ایجاد تصاویر مربوط با موضوع خبر کاربرد دارد. از این رو همچنان که اخبار وقایع و رویدادها براساس ویژگی های فرهنگ ملی تولید و پخش می شود،‌هنر گرافیک به عنوان جزیی از خبر تلویزیونی باید برخاسته از ویژگیهای فرهنگ ملی و مختصات فرهنگی کشور باشد. هنر گرافیک به لحاظ ایجاز و گزیده گویی، تنوع رنگ و ایجاد نمودارها متناسب با سلایق و علایق مخاطبان نقش مؤثری در جذاب کردن اخبار دارد.

گرافیک نقش خارق العاده ای در انتقال مفاهیم و اطلاعات دارد و از این رو به خوبی در ذهن مخاطب نقش می بندد و علاوه بر آن مخاطبان را در انتقال مفاهیم خبر برای دیگران در ارتباط میان فردی یاری می دهد. در فرایند تولید و پخش اخبار تلویزیون،‌سر دبیران اخبار به طور مستمر با دسته ای از اخبار مواجه می شوند که امکان تهیه تصاویر برای آنان به علل مختلف وجود ندارد و در عین حال پخش اینگونه اخبار را برای مخاطبان سودمند می دانند. برجسته سازی در خبر، نشان دادن روند فعالیت های یک دستگاه در سالهای مختلف به صورت مقایسه ای در قالب نمودارها و اشکال هندسی، نشان دادن بزرگی و کوچکی فعالیتها نیز از جمله کاربردهای این هنر هستند. طرح های گرافیکی در مقایسه با اعزام گروههای خبری کم هزینه تر و بی دردسر تر و سهل الوصول تر است و از این منظر مزیت بهتری نسبت به تهیه تصویر یا فیلم توسط گروههای خبر دارند.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”نتیجه گیری / جمع بندی ” icon=”fa-pencil-square-o”]

دکوری که برای خبر استفاده می شود باید ساده، گویا  باشد و قابلیت آن را داشته باشد که در اثر دیدن آن در چند مکاه متوالی برای بیننده خستگی و کسالت نیاورد. دکور پخش خبری مانند سر در یک بانک می ماند مانند آرم یک بانک است، آرم یک بانک را سالها می بینیم ولی خسته نمی شویم چون فرمش خلاصه است، دکور خبری نیز باید همین گونه خلاصه و ساده باشد تا این خستگی را به وجود نیاورد.

مثلاً یک کاریکاتور را وقتی از موضوعش سر در آوردیم و درک کردیم که قضیه چیست دیگر جذابیت اولیه را ندارد.، ولی آرم اینگونه نیست چون خلاصه، ساده و گویاست. دکور هم دقیقاً مانند آرم باید باشد شلوغ بودن دکور باعث می شود مخاطب با آن دیر ارتباط برقرار کند و حتی ممکن است زمانی طولانی طی شود تا مخاطب بفهمد که این دکور چه می خواسته بگوید و بعد از اینکه فهیمد این دکور چه می خواهد بگوید دیگر برایش جذابیت ندارد. ولی اگر از اول ساده باشد دیگر این مشکلات را ندارد.

همچنین دکور باید خبری باشد و مانند برنامه های دیگر نباشد و حس خبری در آن وجود داشته باشد.

 طراحی دوباره (redesign)

همانطور که ما هر چند وقت یکبار لباسمان را عوض می کنیم، در خبر هم مجبور هستیم فرمهای تصویری را دوباره طراحی کنیم. ضرورت این قضیه را زمانی احساس می کنیم که مخاطب ما هر روز سایت های مختلف را می بیند. مخاطب خبر می خواهد و تازه بودن را احساس می کند، در بخش های خبری که Redsign می کنیم، نمی خواهیم هویت قبلی را عوض کنیم، بلکه می خواهیم لباسی تازه به او بدهیم که در ذهن مخاطب کهنه نشود و مخاطب نگوید که چند سال است، این دکور را می بینیم. از طرفی هم یکدفعه نمی خواهیم تغییر دهیم؛ بلکه ذره ذره و کم کم این کار را انجام می دهیم تا مخاطب بتواند ارتباطش را با بخش خبری حفظ کند.

پس Redesign زمانی به کار می رود که پس از مدتی بخواهند یک طرح گرافیکی (مانند آرم، لوگو، بسته بندی، یونیفرم و … ) را تغییر دهند به طوری که تغییر آن باعث از دست رفتن سابقه قبلی طرح نشود و از سوی دیگر این تغییر آن قدر هم نامحسوس نباشد که مخاطب احساس کند با یک طرح تکراری مواجه است.

«طراحی دوباره» با واژه مشابه Newdesign به معنای «طراحی جدید» متفاوت است.

Newdesign اساساً به تغییرات صد و هشتاد درجه ای بر می گردد و در افکندن طرحی نو را مد نظر دارد. این پدیده بی اعتنا به پشتوانه و سابقه تصویری آثار گرافیکی ، قصد آفرینش طرح های جدید را دارد بی آنکه تلاش کند موفقیت های تصویری قبلی را لحاظ کند. اما Redesigning نمی خواهد سابقه اثر را از آرشیو ذهنی مخاطبان محو و نابود سازد از این رو در صدد است تا نهایت بهره برداری را از موفقیت های تصویری به عمل آورد. Redesigning برای مخاطب حق منظر قایل است و اجازه نمی دهد منظر مخاطب هر روز دستخوش تغییرات جور واجور شود، بلکه خط سیر و حرکت آن به سمتی است که لحظه به لحظه ارتباطش را با مخاطب تقویت کند.

Redesign کجا؟

اصولاً همه شاخه های گرافیک نیاز به این عمل ندارند چرا که زمان مصرف آنها محدود است و تعریف Redesign در یک زمان محدود منطقی به نظر نمی رسد. از این رو طراحی آرم استیشن های خبری، یونیفرم کپشن های خبری، طراحی بسته بندی،‌طراحی محیطی (تابلوها، فونت ها و … ) طراحی یونیفرم کتاب و نشریات طراحی وب سایت،‌تیتراژ سریالهای بلند تلویزیونی (بیش از ۲۶ قسمت) ، طراحی آرم و لوگو،‌طراحی فونتهای اختصاصی ، طراحی لیبل (Lable) و برخی شاخه های دیگر در گرافیک ،‌دارای چنین ارزش و اعتباری هستند تا طرح ها در گذر زمان Redesign شوند.

Redesign ، چرا ؟

اساسی ترین بحث پرداختن به این مقوله است که چرا این عمل باید انجام شود، در این باره می توان موارد زیر را بررسی کرد.

۱- محدودیتهای فنی

معمولا پس از ارایه طراحی اولیه بعضی آثار گرافیکی مانند نشانه، برخی مشکلات پیش می آید. به طور مثال لوگو یک بخش خبری در تلویزیون پس از حک و اصلاحات فراوان به نسخه نهایی خود رسیده است، اما وقتی داخل کادر تلویزیون قرار می گیرد، ممکن است دچار مشکل شود. مثلاً با عناصر و المان های تصویری و نوشتاری اطرافش، خوب چفت نشود، طبیعی است که در این موارد، لوگو را از اساس تغییر نمی دهیم و از نو طراحی نمی کنیم؛ بلکه با تغییرات جزیی سعی می کنیم مشکلش را با المان های دیگر برطرف کنیم. آن هم به گونه ای که مخاطبان عادی متوجه این تغییرات نشوند.

۲- تأثیرات بازخوردها

گاهی اوقات،‌نظرسنجی از مخاطبان این نکته را روشن می کند که اغلب آنها نسبت به گرافیک یک بخش خبری نظرات اصلاحی دارند. اینجاست که اثر گرافیک نیاز دارد طبق خواست و سلیقه مخاطب تغییر کند. در این تلاش تصویر گذشته از بین نمی رود،‌بلکه در جهتی اعمال می شود تا به خواست مخاطب نزدیک شود. در این بحث نکته اصلی این است که هر گاه Redesigning با این هدف و انگیزه صورت گیرد نباید به غیر حرفه ای و بد جلوه شدن اثر بیانجامد. چون اغلب اوقات خواسته های مخاطبان،‌به دور از نکات حرفه ای است و این طراح متبحر و آشنا به رسانه است که می تواند بین این دو، حد وسط را انتخاب کند.

۳- رقابت

نیاز به Redsign اثر گرافیک وقتی شدید می شود که در آن زمینه خاص، رقیب یا رقبایی جدید وارد میدان شوند. تولید کننده کالا برای عقب نماندن و پیشی گرفتن از رقیب باید در طرح های قدیمی خود بازنگری کند،‌که این بازنگری از زیر مجموعه های Redesigning محسوب ی شود. در این حالت نیز تصاویر گذشته نباید دستخوش تغییرات شدید و ناخوشایند شود، بلکه باید در جهتی هدایت شود که به جذابیت بیشتر آن ختم شود.

۴- تقویت ارتباط با مخاطب

گذشته از موارد بالا یک انگیزه دیگری نیز وجود دارد و آن وقتی است که تهیه کنندگان یک بخش خبری صرفاً برای تقویت ارتباط با مخاطب دست به طراحی دوباره می زنند، چرا که احساس می کنند ایجاد تنوع در کپشن های گرافیکی خبر می تواند به بهتر شدن وضعیت آن کمک کند. باید توجه داشت که این کار با تأثیرات بازخوردها تفاوت دارد. چرا که در تقویت ارتباط با مخاطب ممکن است مخاطبان نظرات اصلاحی و خواسته های جدیدی نسبت به گرافیک خبر نداشته باشند و ظاهراً از آن راضی باشند اما خود تهیه کنندگان تصمیم بگیرند برای تقویت ارتباطشان با مخاطب، دست به تغییراتی بزنند که قطعاً هم این تغییرات باید در جهت بهتر شدن و کارآمدتر شدن گرافیک خبر باشد.

Redesignign ، گونه ها

Redesigning دو گونه است: یکی «سطحی» و دیگر «اساسی» ،‌سطحی وقتی انجام می شود که می خواهیم تغییرات در حد جزیی و به اصطلاح «سرپایی» صورت گیرد. مثلاً وقتی که «محدودیتهای فنی» انگیزه Redesign باشد. طبیعی است که در این حالت با تغییرات اندکی روبرو خواهیم شد. «سطحی » ها نیاز به زمان ندارد و یکباره هم می توانند اعمال شوند. اما Redesign «اساسی» در دوره های زمانی متفاوت انجام می شود. گاهی برای تغییرات موردنظر، طی شدن یک دوره زمانی خاص نیاز است و نمی توان یک مرتبه تمام تغییرات را اعمال کرد؛ چرا که در این صورت سابقه ذهنی و تصویری مخاطبان را از دست داده ایم. به خصوص درباره تولیدات فرهنگی مثل بخش های خبری ، Redesign های «اساسی» به زمان های طولانی تر نیاز دارند، چرا که نمی خواهیم با تغییرات اساسی و یک مرتبه این حس در ذهن مخاطبان ایجاد شود که تولیدکنندگان این بخش خبری، ثبات فکری ندارند و آنها که هر روز به رنگی در می آیند، بعید نیست در جهت گیریهای سیاسی و اجتماعی شان هم، ثباتی نداشته باشند.

ادامه متن در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][tab title=”منابع / پی نوشت ها” icon=”fa-pencil-square-o”]

۱- شعار غفاری، پرویز. تبلیغات خبری و منافع ملی. تبلیغ سفید،‌سیاه، خاکستری. ویژه نامه آموزشی شماره یک . فصلنامه رسانه . سال ۷۳٫ ص ۳۰٫

۲- ماهنامه آموزشی – تخصصی افق. معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما.سال سوم شماره ۳۳٫ دی ۸۰٫ ص ۱۴ و ۱۵٫

۳- شکرخواه، یونس. خبر. مرکز گسترش و آموزش رسانه ها . سال ۷۴ . ص ۲۵٫

۴- دیبامی،‌فاطمه – مهناز ترابی. تحلیل محتوای اخبار خارجی نیمروزی از دیدگاه سوگیری خبری. مرکز تحقیقات و مطالعات سنجش برنامه صدا و سیما. سال ۷۴٫ ص ۱۰ و ۱۱٫

۵- ساروخانی،‌باقر. دایره المعارف علوم اجتماعی. انتشارات کیهان . چاپ اول. سال ۷۱٫ ص ۶۵٫

۶- شرایبر، سروان. ترجمه سروش حبیبی. نیروی پیام . ص ۲۹۰٫

۷- معتمدنژاد،‌کاظم. وسایل ارتباط جمعی – ص ۲۳۳٫

۸- قاضی زاده ، علی اکبر. واژه لید فراموش می شود. فصلنامه پژوهش و سنجش . شماره ۲۷٫

۹- میرفخرایی، تژا. جزوه درس تحلیل برنامه های خبری . دانشکده صدا و سیما. سال ۸۲٫

۱۰- وند نوروز، جواد. فرهنگ آموزش. سال سوم . شماره ۳۱٫ مهر ۸۰٫ ص ۱۴ و ۱۵٫

۱۱- بدیعی، نعیم. قندی،‌حسین. روزنامه نگاری نوین. دانشگاه علامه. چاپ اول، تهران، ص ۳۸٫

۱۲- میلرسون، جرالد. فن برنامه سازی تلویزیونی. ترجمه مهدی رحیمیان. تهران،‌سروش، ۱۳۸۰٫

۱۳- سعیدی پور، فرشته. گرافیک در عنوان بندی فیلم. تهران، سروش . ۱۳۷۶٫

۱۴- ماهنامه تخصصی آموزش معاونت سیاسی ، افق. سال چهارم. شماره چهل و هشتم.

۱۵- صادقی، مهدی. جزوه درسی مبانی گرافیک خبری. دانشکده صدا و سیما، سال ۸۳٫

۱۶- مصاحبه با مهدی صادقی عضو شورای گرافیک خبر صدا و سیما.

[/tab][/tabgroup]

خرید و دانلود فوری

نسخه کامل و آماده
4900 تومانبرای دریافت نسخه کامل

127 صفحه فارسی

فونت استاندارد/B Nazanin/16

فرمت فایل WORDوPDF

دارای ضمانت بازگشت وجه

نسخه قابل ویرایش+نسخه آماده چاپ

دریافت فوری + ارسال به ایمیل

۱- مقدمه
۲- فصل اول:  خبر در تلویزیون
ماهیت خبر
تعریف خبر
عناصر خبر در تلویزیون
سبکهای خبر نویسی
سوگیریهای خبری
موضوع‌های خبری در تلویزیون
ویژگی‌های خبر تلویزیون
۳- فصل دوم: گرافیک
هنرهای تجسمی
تعریف گرافیک
تفاوت گرافیک و نقاشی
الفبای تصویری (خط،‌ نقطه، سطح، حجم، بافت)
رنگ
نظریات رنگ
نظریه تشنگی رنگها
نظریه نسبی گرایی رنگها
نظریه تعامل رنگ و فرم
ترکیب بندی
هارمونی
۴- فصل سوم: گرافیک تلویزیونی
تاریخچه
تیتراژ
کپشن
دکور
آرم استیشن
گرافیک کلیپ
تفاوت تیتراژ، کلیپ و تیزر
نشانه و نامواره
۵- فصل چهارم: گرافیک در تولید خبر تلویزیونی
گرافیک خبری چیست؟
اهداف و کارکرد
کپشن‌های ثابت
کپشن‌های متحرک
تیتر و سوتیتر
شناخت حروف
شیوه نمایش خلاصه خبر
آرم استیشن
استودیو مجازی
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری
۶- فصل پنجم: گرافیک در پخش خبر تلویزیونی
اهداف و کارکردها
ویژگیهای گرافیک در پخش خبر
هویت بصری
نشانه و نامواره
آرم استیشن
سرفصل‌های خبری
اینفوگرافیک
کپشن‌های ثابت و متحرک
پیج لی آوت (PageLayout)
صفحه آرایی
زیرنویس در پخش خبر
دکور در پخش خبر
طراحی دوباره (Redesign)
۷- نتایج و پیشنهادها
۸- واژه نامه اصطلاحات گرافیکی در خبر
+ فهرست فارسی
۱- مقدمه
۲- فصل اول:  خبر در تلویزیون
ماهیت خبر
تعریف خبر
عناصر خبر در تلویزیون
سبکهای خبر نویسی
سوگیریهای خبری
موضوع‌های خبری در تلویزیون
ویژگی‌های خبر تلویزیون
۳- فصل دوم: گرافیک
هنرهای تجسمی
تعریف گرافیک
تفاوت گرافیک و نقاشی
الفبای تصویری (خط،‌ نقطه، سطح، حجم، بافت)
رنگ
نظریات رنگ
نظریه تشنگی رنگها
نظریه نسبی گرایی رنگها
نظریه تعامل رنگ و فرم
ترکیب بندی
هارمونی
۴- فصل سوم: گرافیک تلویزیونی
+ فهرست فارسی ۲
تاریخچه
تیتراژ
کپشن
دکور
آرم استیشن
گرافیک کلیپ
تفاوت تیتراژ، کلیپ و تیزر
نشانه و نامواره
۵- فصل چهارم: گرافیک در تولید خبر تلویزیونی
گرافیک خبری چیست؟
اهداف و کارکرد
کپشن‌های ثابت
کپشن‌های متحرک
تیتر و سوتیتر
شناخت حروف
شیوه نمایش خلاصه خبر
آرم استیشن
استودیو مجازی
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری
۶- فصل پنجم: گرافیک در پخش خبر تلویزیونی
اهداف و کارکردها
ویژگیهای گرافیک در پخش خبر
+ فهرست فارسی ۳
هویت بصری
نشانه و نامواره
آرم استیشن
سرفصل‌های خبری
اینفوگرافیک
کپشن‌های ثابت و متحرک
پیج لی آوت (PageLayout)
صفحه آرایی
زیرنویس در پخش خبر
دکور در پخش خبر
طراحی دوباره (Redesign)
۷- نتایج و پیشنهادها
۸- واژه نامه اصطلاحات گرافیکی در خبر
[well boxbgcolor=”#e5e5e5″ class=”fontawesome-section”][tblock title=”برای مشاهده تمام پروژه ها ، تحقیق ها و پایان نامه های مربوط به رشته ی خود روی آن کلیک کنید.”][/well]

(برای امنیت و سهولت بیشتر پیشنهاد میشود با نرم افزارهای موزیلا فایر فاکس و یا گوگل کروم وارد شوید)

***************************

*************************************

پرداخت از درگاه امن شاپرک  با همکاری شرکت زرین پال صورت میگیرد

 ۱۵ درصد از درآمد فروش این فایل به کودکان سرطانی(موسسه خیریه کمک به کودکان سرطانی) اهدا میشود

پس از پرداخت،علاوه بر ارسال فوری فایل ها به ایمیلتان،مستقیماً به صورت اتوماتیک به لینک دانلود فایل ها  ارجاع داده میشوید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با ایمیل (MASTER@NEXAVARE.COM) یا شماره تماس پشتیبان (۰۹۳۶۹۲۵۴۳۲۹) در ارتباط باشید

[alert type=”alert-danger”]کاربر گرامی، برای تهیه این اثر هزینه و زمان زیادی صرف شده است.که اکنون با این قیمت ناچیز در اختیار شما قرار گرفته است.لطفاً  تنها جهت استفاده دانشجویی یا شخصی خرید نمایید.همچنین اگر مدیر یک وبسایت یا وبلاگ هستید خواهش میکنیم آن را کپی نکنید.و یا در صورت کپی منبع را به صورت لینک درج نمایید. ضمناً شرعاً هم لازم به کسب رضایت است که به علت زحمت زیاد در انتشار ، کارشناسان ما رضایت استفاده بدون پرداخت هزینه آن را ندارند.تشکر از حمایت شما[/alert]
[list_posts limit=”6″]


درباره نویسنده

publisher2 69 نوشته در سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.