no-img
سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار

تکدی گری-تکدی کری از نظر اسلام-علل ظهور تکدی گری-گدایی از نظر قاون

help

سوالی دارید؟09369254329

سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار
بهترین ها از دید دانش آموزان
آشنایی با سیستم خرید،فروش و بازاریابی نِگزاوار

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

تکدی گری
zip
مهر ۱۶, ۱۳۹۵

تکدی گری


تکدی گری

[alert type=”alert-danger”]کاربر گرامی، برای تهیه این اثر هزینه و زمان زیادی صرف شده است.که اکنون با این قیمت ناچیز در اختیار شما قرار گرفته است.لطفاً  تنها جهت استفاده دانشجویی یا شخصی خرید نمایید.همچنین اگر مدیر یک وبسایت یا وبلاگ هستید خواهش میکنیم آن را کپی نکنید.و یا در صورت کپی منبع را به صورت لینک درج نمایید. ضمناً شرعاً هم لازم به کسب رضایت است که به علت زحمت زیاد در انتشار ، کارشناسان ما رضایت استفاده بدون پرداخت هزینه آن را ندارند.تشکر از حمایت شما[/alert]
[tabgroup][tab title=”مقدمه ” icon=”fa-pencil “]تکدی گری، عوارض و مخاطرات زیادی دارد. بخشی از مطالعات مقطعی و روبنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسکن، فقر مادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، و سرانجام، دستگیری و بازپروری سخن می گوید. عده ای سعی کرده اند این مشکلات و مخاطرات را تعدیل کنند و در نتیجه، آن را به گردن فرد انداخته نشان دهند که تکدی گری امری طبیعی و پذیرفتنی است که می شود آن را نادیده گرفت و با آن کنار آمد. برخی محققین ضمن بررسیهای خود به ریشه ها، شیوه ها، انگیزه ها، پیامدها و راههای رفع تکدی گری، نظر داشتنه اند، این ریشه ها شامل پیری و از کارافتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیاد، مهاجرت، معلولیت و غیره می شود.

تکدی را می توان تحت عنوان «دست درازی کردن » برای کسب درآمد، و احتمالا «سؤال به کف » تعریف کرد. تکدی (۱) فراگردی است که به موجب آن، فرد متکدی از دسترنج دیگران بهره مند می شود و زندگی می گذراند. هر یک از افراد جامعه را که نه صاحب حرفه (در مفهوم اقتصادی آن) هستند و نه در تولید اجتماعی، مشارکتی دارند و همواره با شیوه ها و شگردهای متنوع، طفیلی و زائده اجتماعی هستند، متکدی می گویند… (۲)

از نظرگاه جامعه شناختی (۳) تکدی را می توان نوعی انحراف اجتماعی – که فرد در آن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سرقت، روسپی گری، واسطه گری، اعتیاد، و…) را بر عهده دارد – به حساب آورد. و یا به منزله نمونه ای از مرحله شغلی، (CCAREER) نزد متکدیان حرفه ای، آبرومندانه و غیرآبرومندانه (غیر مشروع) در مشاغل انحرافی تلقی کرد.

«گیلمور» جامعه شناس معاصر غربی معتقد است: «گدایی » یک فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد، «گدایی » را به «کارکردن » ترجیح می دهد[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۱)”]انواع تکدی

یکی از ضرورتهای تبیین و برخورد صحیح و منطقی با پدیده تکدی گری، تفکیک انواع این پدیده و شیوه ها و اشکال مربوط به آن است. سیاستها و راهبردهای انتخابی سازمانهای ذیربط بر سر مقابله با پدیده گدایی بستگی دارد به تحلیل از سرشت و انواع تکدی گری که جامعه با آن مواجه است. بطور معمول، کارشناسان مسائل اجتماعی بر طبق مشاهدات و نتایج به دست آمده به یک تقسیم بندی دوگانه از تکدی، یعنی تکدی آبرومندانه در کنار تکدی آشکار و غیر آبرومندانه پرداخته اند.

الف) تکدی پنهان:

آن است که به طریق پنهان و آبرومندانه مانند دراویش، دعانویسان و کولی ها.

– دراویش: افرادی هستند که با کشکول و تبرزین و با «زمزمه اوراد و اذکار» و یا خواندن اشعار و روایت قصه های ملی و مذهبی به گدایی می پردازند. «در گذشته، عمده ترین متکدیان، دراویش بودند که با استفاده از عواطف و باورهای مردم به گدایی می پرداختند. در هند و پاکستان دروایشی هستند که خود را در بدترین وضع قرار می دهند، مثلا دسته جمعی در گوشه ای معتکف می شوند و نوحه های مذهبی می خوانند و اعضای بدنشان را به لرزه در می آورند و از این راه گدایی می کنند. هدف این افراد، شکستن غرور و عزت نفس در این مرحله است.» (۷)

– دعانویسان:

کسانی هستند که بر روی کاغذهای طومار مانندی دعا می نویسند و به عنوان نسخه شفابخش به مردمان و افراد نیازمند و ساده لوح می فروشند. این دسته در مناطقی که دارای ساختار سنتی و قدیمی است و در جوامع کوچکتر و شهرستانها – که بافت سنتی دارند – از ارزش ویژه ای برخوردارند و در نقشها و به شیوه های مختلف به گدایی مشغولند.

– کولی ها:

کولی طایفه ای از بقایای هندیان رامشگر است که در عهد بهرام گور به ایران آمده اند. مردمی صحرانشین و بیابانگرد هستند و در همه جا گردش می کنند. کولی ها با فالگیری و کف بینی و بندبازی، زنان و مردان ساده لوح را فریب می دهند و از این طریق مبالغی را به دست می آورند.

ب) تکدی آشکار:

کسانی که آشکارا و با استفاده از فنون و رموز روان شناسی ترحم مردم را به خود جلب و به شیوه ها و صور مختلف از دیگران تقاضای کمک می کنند به این نوع تکدی می پردازند.[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۲)”]معایب تکدی گری :
بررسی پدیده تکدی به عنوان پدیده اجتماعی، لزوم دقت وتوجه به کلیه ابعاد و زمینه های موجود و مرتبط با آن را در ارئه سیاستها و برنامه های مبارزه با آن متبلور می سازد. مددکار اجتماعی به عنوان عامل تغییر و با اعتقاد به اصول و ارزشهای حرفه ای  مددکاری اجتماعی  در برخورد با تکدیگری عمل می کند. گام نخست مددکاری اجتماعی با این پدیده این است که اولاً با متکدی به چشم مجرم نگاه نکندگرچه معتقد است که تکدی گری جرم  محسوب می شود ولی چون بعضی از آنها از روی نا چاری و نیاز به سوی تکدی روی آورده اند به عنوان مجرم با آنها برخورد نمی کند بلکه یکی از اهداف این است که برای متکدی ارزش و احترام قایل شویم و علل تکدی او را ریشه یابی کنیم وبعد در رفع آن گام برداریم. زنجیره انسانی متشکل از حلقه های انسانی است وقوت و قدرت این زنجیره به حلقه های ضعیف آن بستگی دارد. نقش مددکار اجتماعی این است که ازجدا شدن این حلقه ها جلو گیری کندو هر جا احساس کرد حلقه های این زنجیره جدا شده اند به آن ها یاری رساند. مددکاری اجتماعی با توجه به اصل فردیت که یکی از اصول مهم حرفه مددکاری اجتماعی است میداند که متکدیان شرایط خاص و متفاوت خود را دارندو هر متکدی دنیای خاص خود را در عین شباهت هایی که با شرایط سایر متکدیان دارد دارا است. بنابراین برخورد با متکدیان با صورتی انسان دوستانه، عمیق و مددکارانه می باشد. ارائه خدمات فردی شامل مصاحبه، بازدید از محل سکونت متکدیان، ارجاع و پیگیری و ارائه خدمات مددکاری جامعه ای شامل بسیج گروهای محلی و ایجاد شبکه هایی از گروه های محلی است این گروه ها به مددکاران اجتماعی جهت پیشگیری و کمک به کاهش تکدی گری کمک کنند.

مددکاری اجتماعی به چندین روش می تواند فعالیت کند

۱-شناسایی و طبقه بندی (سنی، جنسی و…) و تعیین وضعیت افرادمتکدی.
۲-توضیح آسیب های گدایی و قبح آن برای افکار عمومی و خود متکدیان.
۳-فرهنگ سازی به مردم برای کمک نکردن و پرداخت نکردن پول و کالا به گدایان .
۴-آگاهی عموم جهت کمک کردن به نیازمندان واقعی از طریق خیریه ها وسازمان ها…[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۳)”]در هر حال پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به سؤال فوق چنین است: [۱۴]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر این عمل ترویج دروغ، بیکارى و تکدّى‌گرى و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. مى‌توانید به مؤسسات مورد اطمینانى که در این زمینه فعال هستند کمک کنید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی
در همه موارد جایز است ولى بدون ضرورت مبرم سزاوار نیست واگر دروغ بگوید گناه کرده است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله رابه صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
چنانچه تکدی مشتمل بر کذب و فریب دیگران نباشد حرام نیست ولی مکروه است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
تکدی و درخواست کمک مالی بدون وجود نیاز امری مذموم بلکه غیر جائز است و در صورت وجود نیاز مکروه است.

 

تصویب قانون جدید تکدی گری:

به علت آسیب پذیر بودن این قشر و مشکلاتی که دارند و برای جامعه هم ایجاد می کنند حمایت و توجه بیشتر قانون به آنها ضروری است و سازمان ها و نهادهای خاصی برای ساماندهی و جمع آوری این افراد شکل گرفته است.

طبق مصوبه ۱۵/۲/۷۸ شورای عالی اداری… برای داشتن ادامه مطلب لطفا پرداخت را انجام دهید[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”منابع” icon=”fa-pencil-square-o”]1      ادهمی، جمال و دیگران (۱۳۹۰) کلانشهر تهران و تکدی گری، تهران: نشر جامعه و فرهنگ.
-۲    بهروان ،حسین.(شیوه برخورد با مساله تکدی)،مجله مشکوه ،ش۲۹،آستان  قدس  رضوی،مشهد،۱۳۶۹
-۳    حاجیان مطلق،محمود (۱۳۸۳) ،تأملی بر پدیدۀ تکدی و ریشه های آن در ایران با تاکید بر کارکرد دستگاه های دولتی ، روسپیگری، کودکان خیابانی و تکدی(مقالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران)، تهران: انتشارات آگاه.
-۴    دهخدا، علی اکبر (۱۳۴۵)  لغت نامه دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
-۵    ساروخانی ،باقر،پژوهشی در شناخت تکدی گری در تهران،سازمان  بهزیستی کشور
تهران،۱۳۷۱
-۶ستوده،هدایت الله (۱۳۸۹) آسیب شناسی اجتماعی(جامعه شناسی انحرافات)، تهران: انتشارات آوای نور
-۷    سخاوت، جعفر (۱۳۶۰) آسیب شناسی اجتماعی، تهران: انتشارات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
-۸شیخاوندی، داور (۱۳۵۰) آسیب شناسی اجتماعی، تهران: آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
-۹    شرمن و وود (۱۳۷۵) دیدگاههای نوین جامعه شناسی، ترجمه مصطفی ازکیا، تهران  انتشارات اطلاعات.
-۱۰فتحی، شاهین و علیرضا عباسی (۱۳۸۰) بررسی ویژگی های متکدیان شهر تهران، تهران: معاونت سیاسی-امنیتی استانداری تهران.
-۱۱فرجاد، محمد حسین.آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات،بدر،تهران ،۱۳۶۳٫
-۱۲فرهنگ دانشگاهی انگلیسی فارسی ،عباس و منوچهر آریان پور،انتشارات امیر کبیر
، ج۷،تهران۱۳۶۸٫
-۱۳کوچکیان فرد،حسین (۱۳۸۳) مفهوم تکدی و اقدامات دولت و سازمان های غیر دولتی در برخورد با آن، روسپیگری، کودکان خیابانی و تکدی(مقالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران)، تهران: آگاه
-۱۴معین، محمد (۱۳۶۳) فرهنگ فارسی، چاپ ششم، تهران: انتشارات امیر کبیر
-۱۵مسکنی، زهره (۱۳۸۷) بررسی علل گسترش پدیده تکدی، فصلنامه مفید ، سال دوم، شماره ۱۶٫
-۱۶منتظر قائم، مهدی (۱۳۸۶) تکدی گری در ایران(مجموعه تحلیل های آسیب های اجتماعی در ایران)، تهران: انتشارات سلمان[/tab][/tabgroup]
امنیت پرداخت و ضمانت ها

خرید و دانلود فوری

نسخه کامل و آماده
3900تومانبرای دریافت نسخه کامل

36 صفحه فارسی

فونت استاندارد/bzar/14

فرمت فایل WORDوPDF

دارای ضمانت بازگشت وجه

نسخه قابل ویرایش+نسخه آماده چاپ

دریافت فوری + ارسال به ایمیل

تکدی گری چهار خصوصیت داد
انواع تکدی گری
علل ظهور پدیده
شیوه های تکدی گری
بررسی آماری تکدی گری
مذمت تکدی گری
تکدی از دیدگاه فقها
بررسی مفهوم تکدی
معایب تکدی گری
تکدی گری در اسلام
آگاهی متکدیان از خلا قانونی
گدایی از نظر قانون
منابع
نتیجه گیری
+ فهرست فارسی
تکدی گری چهار خصوصیت داد
انواع تکدی گری
علل ظهور پدیده
شیوه های تکدی گری
بررسی آماری تکدی گری
مذمت تکدی گری
تکدی از دیدگاه فقها
بررسی مفهوم تکدی
معایب تکدی گری
تکدی گری در اسلام
آگاهی متکدیان از خلا قانونی
گدایی از نظر قانون
منابع
نتیجه گیری

***************************

*************************************

پرداخت از درگاه امن شاپرک  با همکاری شرکت زرین پال صورت میگیرد

 ۱۵ درصد از درآمد فروش این فایل به کودکان سرطانی(موسسه خیریه کمک به کودکان سرطانی) اهدا میشود

پس از پرداخت،علاوه بر ارسال فوری فایل ها به ایمیلتان،مستقیماً به صورت اتوماتیک به لینک دانلود فایل ها  ارجاع داده میشوید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با ایمیل (MASTER@NEXAVARE.COM) یا شماره تماس پشتیبان (۰۹۳۶۹۲۵۴۳۲۹) در ارتباط باشید



درباره نویسنده

publisher4 222 نوشته در سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.