no-img
سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار

***ارزيابي فرهنگ نماز و اثرات دنيوي و اخروي آن بر افراد.***پایان نامه رشته الهیات

help

سوالی دارید؟09369254329

سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار
بهترین ها از دید دانش آموزان
آشنایی با سیستم خرید،فروش و بازاریابی نِگزاوار

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

ارزیابی فرهنگ نماز و اثرات دنیوی و اخروی آن بر افراد.
zip
آذر ۱۰, ۱۳۹۵

ارزیابی فرهنگ نماز و اثرات دنیوی و اخروی آن بر افراد.


ارزیابی فرهنگ نماز و اثرات دنیوی و اخروی آن بر افراد.

پایان نامه رشته الهیات در ۱۳۳ صفحه
[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۱)”]

. موضوع تحقیق :

ارزیابی فرهنگ نماز و اثرات دنیوی و اخروی آن بر افراد

 

  1. تعریف مسئله مورد پژوهش :

نماز یک نیاز حقیقی و ضروری انسان است و به میزان ضرورتی که برای فرد و اجتماع دارد دارای فایده ها و ‎آثار نیکوی فردی و جمعی است و به همان نسبت که وجود آن منشأ برکات و خیرات است فقدان آن زیانبار است در آیات قرآنی و روایات اسلامی هم بسیاری از فواید و آثار نیکوی آن مذکور است و هم زیانهای فردی و جمعی ناشی از ترک آن آمده است. نماز حقیقی موجب نجات کلی و همه جانبه است

لیکن تضییع و تخریب دیوار نماز فرو ریختن این حصن حصین شیاطین را امیدوار و گستاخ می سازد و جرأت می دهد که بر اهل نماز یورش برند نماز مصداقی از مصادیق (حبل الله) است و تا وقتی که مسلمانان به ریسمان خدا  چنگ زنند

با بالاترین درجه از عشق و معرفت و بیشترین خشوع و حضور خوانده شود نمازی که در آن خاطر نمازگزار آنی غافل از خدا و معطوف به

و اساس سردربیاوریم در آن زمینه نمی توانیم اقدامی سازنده داشته باشیم از جمله فساد و آلودگی را می توان به دلیل عدم تربیت صحیح

، عدم گرایش به نماز را نام برد از جملا ضررهای ناشی از عدم گرایش به نماز را می توان به صورت موارد زیر نام برد :

  • خود را پیدا نکردن (من عرف نفسه فقد عرف ربه)
  • خضوع و خشوع نداشتن
  1. اجتماعی
  • نداشتن روحیه مسئولیت پذیری
  • ورود به انحرافات اخلاقی و اختلالات رفتاری
  • نداشتن تکیه گاه و سفینه نجات
  • آلوده شدن به انواع گناهان و داشتن روح عصیانگری
  • نیافتن مقصد و مقصود
  • محصور شدن در دیوار آزمندیها و خودخواهیها و غرورها و از دست دادن ارزشهای اصیل و هزاران مورد دیگر می توان اشاره کرد.

 

  1. فرضیات :
  • رابطه معنا داری بین نماز و بی اطلاعی افراد در عدم گرایش آنان به نماز وجود دارد.
  • رابطه معنا داری بین نماز و برنامه های رسانه های گروهی
  • و سست بودن پایه های مذهبی خانواده در عدم گرایش افراد به نماز وجود دارد.
  • رابطه معنا داری بین نماز و شیوه های تربیتی مناسب در ترغیب افراد به نماز وجود دارد.
  • رابطه معنا داری بین نماز و میزان گرایش فطری مردم به نماز وجود دارد.

 

  1. هدف تحقیق :
  • بررسی بعد عرفانی نماز و اینکه نماز کاملترین پاسخ به عالیترین نیاز انسان می باشد.
  • بررسی ابعاد روحانی نماز و بهتر شناختن نمازهای واجب و مستحب
  • بررسی
  • و اینکه افرادی که این فریضه الهی را عمل می کنند از روی عادت و تکرار نیست بلکه پی بردن به روح عرفانی و ذاتی نماز می باشد.

بررسی اینکه با گسترش کار تحقیق در امر نماز

تقلیدی را در جامعه اقامه کنند نه تنها به سوی نماز که خیر العمل است خواهند شتافت بلکه به سوی تمام خیرات و معروفات حرکت خواهند کرد.

و نه تنها فساد ریشه کن خواهد شد بلکه اصلاحات کیفی در همه زمینه ها به سرعت به پیش خواهد رفت و با انقلابی پویا و فراگیر الهی شدن جامعه آغاز و طلیعه قسط آشکار خواهد شد.

تدبر و تحقیق در قرآن و نماز بر همه لازم است و نماز خلاصه و عصاره قرآن و باب ورودی برای گلگشت در گلستان آن و کوچ کردن از هیچ به سوی همه چیز است.

تا زمانی که تحقیق در نماز، سرآغاز قرآن پژوهی و شناخت جهان،

ت قرار نگیرد، امت اسلامی حرکت حیات بخش خود را شروع نخواهد کرد.

 

  1. ضرورت تحقیق :

تربیت و اداره هدایت جریان رشد و مقصد نهایی آن رساندن به

وارستگی و آزادگی است و در میان احکام الهی فرایض مذهبی و آداب و تربیت مسلمانی نماز از رفیع ترین جایگاه برخوردار است باید دید که چه عواملی باعث دوری بعضی از افراد به نماز می گردد.

 

  1. محدودیتها و مشکلات تحقیق :

خوشبختانه مشکل و محدودیتی در امر اجرای این تحقیق وجود نداشت.

 

  1. واژه ها و اصطلاحات تحقیق :

عدم : کم کردن و از دست دادن مال، نیستی، نابودی، ضد وجود (فرهنگ عمید)

گرایش : گراییدن، آهنگ کردن، میل در غربت کردن، حمله بردن (فرهنگ عمید)

 

وارد شده و یکی از فرائض دینی (عبادت مخصوص و واجب مسلمانان که پنج بار در شبانه روز به جا می آورند).

 

فصل دوم :

 

ادبیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

تاریخچه نماز

اهمیت نماز

عبادت و خودسازی

نماز اکسیر غم زدا

نماز توانبخش روح و روان

نماز امید بخش ترین عمل

نماز چگونه ایجاد امنیت روانی می کند

نماز مائده ای آسمانی برای روح بشر

تاثیر نماز و نیایش در تلطیف روح و روان و تعالی

و انضباط

تاثیر تسبیحات در تمرکز

کسی که با نماز تربیت شود مرگش را برای خود جشن می داند

نماز راهی برای ورود به محیط گسترده از نشاط عقلانی

نماز برطرف کننده کبر

اهمیت نماز

 

نماز خاموش کننده اتش

صد قصر در بهشت بنا می کند نماز

ساز مرغ سحر

 

 

 

تاریخچه نماز :

تاریخ نماز و پرستش به قدمت تاریخ ادیان و سابقه ادیان به موازات پیشینه پیدایش حیات انسان است و اینک بررسی پیشینه تاریخی نماز با توجه به آیات قرآنی.

نماز نخستین عبادتی است که بر بندگان واجب شد.

خداوند تعالی در آغاز سوره بقره در توصیف اهل تقوی

 

و این می رساند که پس از وجوب اعتقاد به مبدأ و معاد و وحی و نبوت نخستین چیزی که مطرح است و مهم است نماز است و بنابراین هیچ عبادتی را پیش از آن واجب نکرده اند

ذکر می فرمود. افزون بر این از رسول گرامی اسلام (ص) روایت شده است که فرمودند :

اول ما

دند :

نخستین چیزی که خدا بر امتم واجب کرد پنج نماز است و نخستین چیزی که از اعمالش بالا برده شود پنج نماز است و نخستین چیزی که از آن سؤال شوند پنج نماز است.

جمله های (اول ما فرض علی العباد الصلوه) و (اول ما افترض الله) حاکی از آن است که پیش از نماز هیچ عملی پا به عرصه تشریع و وجوب ننهاده است.[۱]

اهمیت نماز

  • از نظر دین :

نماز ستون دین است که مرتب روح انسان را با خدا و صفات نیکوی الهی ارتباط می دهد. و دین وقتی با عملی

ماز و داشتن یک ایمان محکم به دین نگرانی، تشویش، یأس و ترس را که موجب نیم بیشتری از بیماریهاست برطرف می سازد.

  • از نظر روانی :

قد افلح المؤمنون، الذینهم فی صلاتهم خاشعون

براستی که مؤمنان رستگارند کسانی که در نمازشان خشوع می ورزند.

توجه و خشوع که از شرایط مهم نماز است وسیله ایست برای پرورش و تمرین حضور ذهن و تمرکز حواس که در زندگی بسیار حائز اهمیت بوده و بیشتر موفقیتهای انسان در نتیجه همین تمرکز فکر و توجه کامل و حضور ذهن است.

  • از نظر اخلاقی :

ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر

نماز آدمی را از بدیها و تباهیها باز می دارد.

 

شناسی و غیره از شرایط صحت نماز است و نمازگزار واقعی طبق آیات ۱۹-۳۵ سوره معارج کسی است که نمازش ترک نشود، قسمتی از اموال خود را از آن بینوایان و محرومین بداند، روز جزا را باور داشته خود را از عذاب

خود وفادار باشد و برای حفظ حقوق مردم نترسد و برای شهادت قیام کند.

افزون بر اینکه شعارهای متن نماز خود سازنده و تربیت کننده فرد و اجتماع است.

  • از نظر سیاسی :

یکی از امتیازات حکومت اسلامی بر سایر مکتبهای سیاسی نماز

آمده الصلوه معراج المؤمن  نماز معراج و سفر معنوی شخص با ایمان بسوی خداست.

(والصلوه قربان کل نفی) و نماز مایه تقرب و نزدیک شدن افراد پرهیزگار به خدا خواهد بود و طبق آیه قرآن نماز شب انسان را به مقام والای معنوی می رساند.[۲]

 

 

عبادت و خودسازی :

نخستین بخش فقه اسلامی مربوط به برنامه هایی است که

خلاقی پاک می گرداند و از پلیدیها و صفات شیطانی دور و به خدا و صفات نیکوی الهی نزدیک می سازد و در اجتماع روح پاکی، اعتماد، صفا و صمیمیت مهربانی و گذشت ایجاد می کند.

این بخش را عبادت می نامند عبادات عبارتند از :

طهارت و پاکیزگی (غسل، وضو و تیمم) نماز، روزه، حج، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.

  • احکام و شرایط عمومی
  • رسیدن به مرحله یقین به خدا و آخرت، تقرب و نزدیک شدن به صفات خدا.

و اگر نیت و هدف در این اعمال نباشد عبادت بصورت یک عادت در                  می آید و تأثیر آن بسیار اندک یا ناچیز خواهد بود.

  • دومین شرط عبادت این است که برای ریا و خود نمایی و جلب توجه و نظر مردم نباشد اگر خدای نکرده کسی چنین مقصدی را در عبادت خود منظور کند مرتکب گناه و عوام فریبی گشته و عبادتش باطل و بی اثر بلکه بنا به بعضی از احادیث مقرون به شرک خواهد بود.

تعریف کردن از عبادتهای خود پیش دیگران

تهمت از خود و یا جلب و ترغیب مردم به عبادت.[۳]

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است.

[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۲)”]

نماز اکسیر غم زدا

غم و اندوه غالباً بر اثر یکی از عوامل زیر پیش می آید :

  • از دست دادن یک چیز
  • به دست نیاوردن مطلوب
  • اضطراب و نگرانی
  • تردید و بلاتکلیفی
  • مشاهده صحنه های تأثیر انگیز
  • ارتکاب خطا و گناه
  • سخنان نادرست یا عملکرد نادرست دیگران

نماز

خدا خشنود و به تقدیر او راضی است آنکه نماز می خواند هرگز به دنبال خواسته های نادرست و نامشروع نخواهد رفت و اگر خواسته اش مشروع است نماز که سراسر دعا و نیایش است به او می آموزد که پیوسته برآورده شدن حاجات و به دست

است روح امید را در او زنده نگه دارد هیچ گاه ناامید نخواهد شد و مغموم نخواهد گشت یعقوب علیه السلام گفت:

انما اسکو بشئ و حزونی الی الله و اعلم من الله ما لا تعلمون یا بنی ولا تیأسو من روح الله انه لا ییئس من روح الله الا القوم الکافرون.

عرض حال پریشانی و اندوه خود را فقط به خدا می کنم می دانم از خدا آنچه که شما نمی دانید

گرفتند می توانید آن را به تجربه بگذارید برای به دست آوردن این اکسیر لازم نیست هزینه ای بپردازید کافی است چند دقیقه ای وقت خود را برای آن صرف کنید و آن را با توجه و حضور قلب به جا آورید.

 

نماز توانبخش روح و روان

تحمل سختیها و دشواریها و تلخیها برای آدمیان دشوار

نیستند که دیگران را در سرور و شادی خود سهیم کنند بخل و تنگ نظری می ورزند و مانع خیر می گردند این حالتها حکایت از ناتوانی روح و روان و پستی طبعشان دارد کسانی که پیوسته نماز می خوانند و در نمازهای خود به منبع

از خیرات دست و دلباز و بخشنده می باشند.

نماز اجازه نمی دهد که روح و روانشان به ضعف و زبونی کشیده شود قرآن تأکید می کند :

فقط نمازگزارانی که پیوسته نماز می خوانند و در نمازهای خود مواظبت دارند صاحب روح و روانی مقاوم و پر توان می گردند و می فرماید :

اذا مسه الشر جزوعاً و اذا مسه الخیر منوعاً الا المصلین الذین هم علی صلوتهم دائمون.

دکتر علی شریعتی که خدا بر او رحمت آورد درباره مطلق

 

اشک را هم می جنگد و هم می داند که سر به زانوی مهربان او نهادن و زیر دستهای

 

نماز امیدبخش ترین عمل

نمازهای روزانه از مصداقهای روشن حسنات  نمازهای روزانه از مصداقهای روشن حسنات و حسنات شوینده سیئات است :

خدای تعالی فرمود : و اقم الصلوه طرفی النهار و زلفاً من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات  ذلک ذکری للذاکرین

یاد آوری و تذکر است.

مفسران با توجه به صدر و ذیل آیه و قرینه ای که در آن وجود دارد و همچنین با تکیه بر سخنان معصومین علیهم السلام گفته اند : (مقصود از حسنات در این آیه نمازهای روزانه است).

چون به موجب آیه چهل و پنجم از سوره عنکبوت از فحشا و

اکرم (ص) آن را امیدبخش ترین آیه قرآن معرفی فرمودند و چون موضوع امیدبخش ترین آیه قرآن نماز می باشد جان کلام آن بزرگوار این است که باید نماز را امید بخش ترین کار به حساب آورد.

گاندی می گوید :

دعا و نماز زندگی ام را نجات داده است بدون آن باید از مدتها پیش

که مرا دستخوش نا امیدی می ساخت. اگر توانسته ام بر این ناامیدیها چیره شوم بخاطر نمازها و نیایشهایم بوده است.

دعا و نماز را مانند حقیقت بخشی از زندگی خود نمی شمارم. فقط بخاطر نیاز و احتیاج شدید روحی آنها را به کار می بسته ام زیرا اغلب خود را در وضع و حالی می یافتم که احتمالاً بدون دعا و نماز نمی توانستم

و نماز بیشتر می شد و بدون آن زندگی برایم سرد و تهی بود.

 

نماز چگونه ایجاد امنیت روانی می کند؟

آنان که زندگی را پوچ، بی معنی و بی هدف تصور می کنند و آن را رنگ باخته و از دست رفته می بینند به نومیدی، افسردگی، اضطراب،

آنکه برای خود و کار خود قایل به ارزش و ارزش گذاری نمی باشند و قدرتی ماورایی را که ناظر بر اعمالشان باشد قبول ندارند اعتماد به

دارد که بر آن نظارت دارد و داور و ارزش گذار کار بندگان خود است.

کوچکترین کار آنان را زیر نظر دارد به آنان نمره می دهد و برای آن درجه ثواب و عقاب معین می کند او مالک روز محاسبه (یوم الدین) است.

ماند این باور همان چیزی است که به

خود را بی پناه و سرگردان و کارهای خود را بیهوده و بی نتیجه می دانند، مشکلات و مصیبتهای کوچک دنیا آنان را از پا می اندازد زیرا بر این باورند که چیزی را از دست داده اند بدون آنکه در برابر آن چیزی به دست

می کنند.

 

 

نماز مائده ای آسمانی برای روح بشر

در خبر است که :

الا ان

نماز غذایی روحی و آسمانی است که خدا برای زمینیان قرار داده است و به تحقیق آن را برای شایستگان رحمت خویش گوارا کرده است خوراکی روحی و روانی که در هر شبانه روز پنج نوبت از آن تغذیه می کنند و رشد می یابند.

و امام علی فرمودند :

الذکر قوت الارواح و مفتاح الصلاح

یاد خدا غذای جانها و کلید خودسازی است.

ویلیام جیمز می نویسد :

اگر نیرویی برای تحمل پیشامدها لازم باشد، در اثر دعا و نماز به دست می آید هرگونه دعا و نمازی نشانه این اعتقاد است که با ارتباط با خداوند نیرویی ملکوتی که غذای روح است بدست می آید همین قدر که به حقیقی بودن این نیروی ملکوتی معتقد شویم دیگر چندان اهمیتی ندارد که بخواهیم بدانیم این نیروی معنوی چگونه است. از نظر مذهب اهمیت در این است که یک نیروی معنوی که تاکنون از ما پنهان بوده است در اثر دعا و نماز به کار می افتد.

نماز سفره پر نعمتی است که خداوند آن را در هر شبانه روز پنج بار برای بندگان خود می

ذوق و سلیقه و به تناسب صحت و سقم خود از آن استفاده کند مطمئناً آنان که بیمارند

کرد. از این روست که پیامبر اکرم فرمودند :

الصلوه قربان کل تقی

نماز برای همه نسلها در همه عصرها درسها و پیامهای آموزنده ای دارد و خاص و عام می توانند از آن بهره ور شوند نماز گنجینه ذکر و رازی است که آن را نهایت نیست و کتاب بی انتهایی است که باید آن را بیشتر و

شمارش نیست.

 

تأثیر نماز و نیایش در تلطیف روح و روان و تعالی آن

نمازی که می خوانیم باید همراه با خشوع باشد و خشوع در نماز به تدریج روح و روان را نرم و لطیف می سازد خشوع در نماز که خشوع در پیشگاه

عبارت دیگر همچنان که نماز نباید فقط نماز جسم باشد و روح و روان هم باید همزمان با بدن به نماز بپردازد

و روحی که دارای قساوت است به دیوار سخت و خشن می ماند که کوچکترین خدشه وارد شده را در خودش حفظ می کند. اگر دست خود را در آب فرو برید و بیرون

به زودی آن را به فراموشی می سپارد و اثری از کدورت در روان او نمی ماند و چون چنین است کینه ها، خصومت ها و حسادت ها در او بوجود نمی آید و از رنج این صفات ناپسند در امان می ماند اما روح یک انسان بزرگسال که به انواع گناهان آلوده است و بر اثر تیرگی های گناه

می گذارد.

آثاری که بصورت کینه ها، حسادتها و دیگر مرضهای روحی و اخلاقی بجا می ماند و رشد می یابد.

دعا در چهره مردانی مثل علی زیباست که از شمشیرش مرگ می بارد و از زبانش عاجزانه، ناله و از چشمش اشک، این است که هم انسان متمدن و متفکر غربی از او کوچکتر و پایین تر است و هم آن حکیم عارف شرقی هندی، و او مثل یک عقاب بلند پرواز، با هر دو بال، در ماورای وجود، ماورای تاریخ و

زیباست؟ زیرا این انسان در برابر معشوق و معبود خود

طبیعت آدمی بخصوص انسان امروز را در دنیا و طبیعت قوی و متمدن می کند و به همان میزان نیز آدمی لطافت روح و زیبایی

قدرت پیش می رود عشق را و تجلی عشق را نفهمد و خضوع و خشوع و نفی خویش را در

بصورت گرگی در می آید که بیش از همه فلاسفه عاقل است و خطر برای انسان امروز این است.

 

نماز بزرگترین و محکمترین پناهگاه معنوی

اسلام مردم را از سویی به روشهای صحیح

دعوت می کند و از دیگر سو بر تهذیب نفس و تنویر روان و باقی

، در مقام اثبات اصول خود بر علم و خرد تکیه می کند و در ایجاد ایمان از محبت و عاطفه بهره می گیرد.

بشر به هنگام خردورزی در حقیقت برای اقناع و آرامش خود به منزلگاه خرد پناهنده می شود و به هنگام جستجوهای علمی می خواهد با کشف قوانین و حقایق هستی، روح حقیقت جو و ناآرام خود را به منزلی راحت و آرامش بخش انتقال دهد. او همچنین با عشق و محبت و دلدادگی برای روح مضطربش پناهگاهی از عاطفه می سازد.

یکی از عالیترین حالتهای نفسانی که از سنگرهای آرامش و اطمینان به شمار می رود اعتماد و اتکای به نفس

ختیار بر اساس خردمندی است. اسلام انسان عاقل مختار را مسئول می داند و می کوشد که حس مسئولیت را از طریق قوانین و احکامش در او زنده کند و نماز یکی از آن احکام است.

حس مسئولیت موجب اعتماد به نفس، تکیه کردن به خود و ایستادن روی پای خود می شود و این رشد است علم نیز

 

کند علم منعم به اختیار و حس مسئولیت ما را برای سپاس از هستی آفرین نعمت بخش به سوی نماز می کشاند. هر یک از این عوامل از بعد ویژه ای پناهگاهی برای آرامش روح، رشد و تعالی و رسیدن به سعادت است. لیکن لازم به ذکر است که عقل، علم و اعتماد به نفس در حد کارایی خود موجب اعتماد به نفس می گردند.

نماز پیام پرورش پروردگار

نماز باز دارنده از بدیها، معراج هر مؤمن پاکیزه، مایه نزدیکی هر پرهیزگار به خدا، پاک

می شود و اگر نماز رد شود کارهای دیگر نیز مردود است خداوند مسیح و دیگر پیامبران علیه السلام را به نماز سفارش کرد نماز نور

و نیازها برآورده می شود، نماز غایت غایتها و نهایت نهایتهاست، کسی که خدا را یاد کند خدا او را یاد می کند خدای تعالی فرمود :

اقم الصلوه لذکری

نماز را برای یاد من بر پای دار

فاذکرونی اذکرکم

مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم

نماز حضور در برابر پروردگار و رفتن مسیء به درگاه محسن است در نماز حاصل و نتیجه کارهای پیامبران وجود

می کند و نماز می گزارد و خدا نیز حجاب از دلش بر می گیرد تا خدا را به خدا بشناسد و لیاقت حضور در محضر حق را به دست آورد.

در نماز خدای پاک خود را به بنده اش معرفی میکند در نتیجه معرفتش اوج می گیرد و ایمانش کمال می یابد برترین پیامبران و بهترین آفریدگان به معراج رفت و

به بارگاه ذوالجلال آورد نماز پیام تربیت رب است نماز بگزاریم و این پیام پروردگار و رهاورد پیامبران، صلوات الله علیهم اجمعین را گرامی بداریم و باشد که خداوند ما را از نمازگزاران قرار دهد.

نماز و نظم وانضباط

کسانی که برنامه منظمی برای خود دارند و اوقات و امور خود را بر

خود اجرا می شود هیچ یک از کارهایش مزاحم کار دیگر نیست به تمام کارهای خود می رسد و با کمبود وقت مواجه نمی گردد.

کدبانویی را در نظر

و در کار خانه داری موفق است و هیچگاه دچار فشارهای عصبی نمی گردد فرسوده نمی شود و نزد همسر و فرزندان و میهمانان خود سرافراز است.

برعکس آنکه در کار و زندگی او نظمی نیست برای انجام عمل از چند کار دیگر باز می ماند. بازرگانی که فاکتورها و نامه های رسیده و فرستاده را در کاغذها و پوشه های مخصوص قرار نمی دهد در موقع لزوم برای پیدا کردن یک نامه چند ساعت معطل می شود و از کار تجارت باز می ماند چنین تاجری علاوه بر آن که اوقات تلخی دارد در کار خود موفق نیست.

با مطالعه سرگذشت و ویژگیهای مردان بزرگ دنیا خواهیم یافت که نظم و ترتیب از ارکان

و بر آن ممارست دارد به خوبی می داند که در پیوند با خود و مردم چگونه جانب نظم و انظباط را نگه دارد.

پیامبر اکرم (ص) برای نماز نظم ویژه ای مقرر کردند تا هر که نماز حقیقی بجای آورد از روح نظم و انظباط برخوردار و در زندگی

م رکوع کردن، با هم به سجده رفتن، با هم نشستن، با هم قیام کردن، با هم سکوت کردن، با هم قنوت کردن همه و همه سیمای یک نظم ویژه را نشان می دهد نمازی که در زمان، مکان و لباس ویژه و با الفاظ، حرکات، تعداد رکعات و ترتیب خاص گزارده می شود.

وقتی که انسان، عمل منظمی را بطور منظم و با رعایت نظم زمانی آن و در طول عمر در هر شبانه روز، پنج نوبت اجرا

او رسوخ می کند، رعایت نظم به عنوان یک عادت و یک روش همیشگی به سایر اعمال او نیز سرایت می کند.

 

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است.[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۳)”]

تأثیر تسبیحات در تمرکز

کمتر مسلمانی وجود دارد که تأثیر تسبیحات را در تأمین سلامت روح و اندیشه نشناسد. تسبیح گفتن از قدیم الایام در میان مذهبیان و روستاییان مسلمان، راه اساسی مبارزه با تشتت فکری بوده است. بسیاری از کسانی که گرفتار هذیان گویی، افکار درهم و برهم و کابوسهای ترسناک می شده اند و می شوند تنها به وسیله ذکر و تسبیح سلامت روحی و توانایی فکر خود را باز می یافته اند و می یابند.

اگر آنان که دچار پراکندگی افکارند هر روز بامدادان سبحه به دست گیرند و در هوایی آزاد و محیطی طبیعی و آرام بنشینند و تسبیحات اربعه را با حال توجه و حضور دل مکرراً بر زبان رانند و هر بار یک دانه سبحه بیندازند و این اذکار یا مانند آنها را تا تمام شدن دانه های سبحه و یا بیش از آن ادامه دهند به تدریج به تمرکز و نظم فکری دست می یابند و هر چند که آثار آن را تا حدودی در همان روز اول مشاهده می کنند اما این قدرت تمرکز روز به روز رو به فزونی می گذارد تا جایی که از حد عادی فراتر می رود و به تمرکز فوق العاده منجر می شود.

روشن

ارک و تعالی از هر آنچه عیب و نقص است مبرا و منزه است و بی نیاز و غنی مطلق می باشد نه عبادت

و انسان را موظف ساخته که دستورهای اخلاقی حمیده را بکار بندد و خویش را به صفات پسندیده آراسته کند و از دستورهای اخلاقی رزایل  دوری کرده

سزاوار است) بجا آورده شود موجب می گردد که انسان نمازگزار از امور مادی، لذائذ نعم جسمانی و مادی دوری کند روح و جان خویش را با خدا ارتباط دهد و نیز باعث می شود که انسان با پاگذاردن به هر آنچه او را از خدا غافل می کند به پروردگار مشغول

از حصار دنیای مادی به بلندای معنویت و صفا اوج گیرد و این راه فلاح صلوه است و همین وسیله تقرب است که در شرع مبین اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و ائمه هدی و پیامبر اکرم علیه و علیهم السلام در این باره سفارشهای فراوان و تأکیدهای مهمی داشته اند.[۱]

 

نقش نماز در تربیت عقلانی

انسان با توانایی برگرفته از عقل و اندیشه نه تنها به اصل دین دست می یابد بلکه به کنه و عمق آن نیز پی می برد. انسان به واسطه نماز روح

آماده و افکار نیز متمرکز است و زمینه هدایت کاملاً مهیا گشته است او با اقامه نماز با یکسری از کلمات و جملات مضامینی بلند و والا و عرفانی آشنا می گردد و حتی اگر بصورت عادت آنها را ادا نماید باز در فکر و اندیشه و روح جستجوگر او به خاطر تکرار زیاد تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و از افکار پست و بی محتوا و مشکل آفرین دوری خواهد گزید. او با تلاوت آیاتی از قرآن و به هنگام نماز نسبت به حق تعالی معرفت پیدا کرده و نور الهی بر قلب او می تابد و با اسرار خلقت بیشتر آشنا می گردد و عاشقانه و عارفانه به سوی محبوب و معشوق خویش گام بر می دارد.[۲]

 

نقش نماز در تربیت عاطفی :

تربیت صحیح از آن به تربیت دینی تعبیر می شود علاوه بر بعد شناختی و علمی احساسات و عواطف فرد نیز تربیت گردیده و به آن جهت گیری

بعد عاطفی است گاهی

نماز موجب نجات و به ارث بردن مینوی همیشگی :

خدای تعالی صفات برجسته مؤمنان را در آغاز سوره مؤمنون بر شمرده است دو مورد از آنها خشوع در نماز و محافظت بر نماز است و دو مورد از نتایج آنها که بیان شده است یکی رسیدن به

عالم است. محافظت بر نماز نگهبانی از اوقات نماز و خودداری از تباه کردن آن است.

و فلاح معنای گسترده ای دارد و هم رستگاری معنوی را در برمی گیرد و هم پیروزیهای مادی را زیرا فلاح در اصل به معنای شکافتن و بریدن است. آنگاه آن را به هر نوع رهیدن و رسیدن به هر گونه پیروزی و خوشبختی اعم از مادی و معنوی و این جهانی و آن جهانی اطلاق کرده اند.

رستگاری این جهانی این است که انسان آزاد و رها بی نیاز و عزیز و سربلند زندگی کند و این جز در سایه ایمان میسر نیست. و رستگاری آخرت هم این است که در میان انبوه نعمتهای همیشگی در کنار دوستانی پاک وشایسته و در جوار رحمت حضرت حق و خشنودی و رضوان او بسر ببرد. راغب اصفهانی در کتاب المفردات می نویسد :

رستگاری این جهانی در سه چیز است : بقا، غنا، عزت و

. بکار رفتن فعل ماضی افلح درباره رستگاری مؤمنان برای تأکید است یعنی رستگاری آنان به اندازه ای قطعی و حتمی است که گویی تحقق یافته است و استعمال کلمه قد نیز تأکید دیگری بر این امر است.

قابل توجه است که قرآن، خواندن نماز را در اینجا از نشانه های مؤمنان نشمرده است بلکه خشوع در نماز را از ویژگیهای آنان برشمرده است :

قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون

به تحقیق مؤمنان رستگار شدند همانان که در نماز خود خشوع می ورزند.

تا اشاره ای باشد به اینکه نماز آنان صرف حرکات و الفاظی بدون روح و فاقد معنا نیست بلکه آنان موقع نماز چنان متوجه پروردگار خود می شوند که از غیر او جدا و به او متصل می گردند چنان غرق در حضور و راز و نیاز با معبود می شوند که خود را ذره ای

که رسول خدا (ص) فرمودند :

من صلی نجا و من ترک هلک

کسی که نماز گزارد رستگار گردد و آن که آن را واگزارد هلاک شود

هر یک از لحظه ها، حرکتها و سکونها و هر یک از الفاظ و اذکار نماز درسی از خودسازی و

 

لو خشع قلب هذا لخشعت جوارحه

اگر این مرد دلش خاشع بود جوارحش نیز خاشع بود

یعنی خشوع و فروتنی یک حالت درونی است که در اندامهای برونی نیز اثر دارد چون قلب هر کس امام اوست و دیگر اعضای او مأمومین آن هستند و به آن اقتدا و از آن پیروی می

است نتیجه

حس و

در نماز خود به آسمان نظر می کرد. اما پس از نزول آن دیگر فقط به زمین نگاه می کرد و به آسمان نمی نگریست.

با توجه به

و گفتار بیهوده و غیر سازنده که از آن تعبیر به لغو می شود.

والذین هم عن اللغو معرضون

همان مؤمنانی که از گفتار و کردار بیهوده روی می تابند

کلمه لغو تنها سخنان و افعال بیهوده و غیر مفید را در بر نمی گیرد بلکه شامل افکار بی پایه و بیهوده ای که نه تنها سازندگی ندارند بلکه بنیاد و بنای ایمان را تخریب می کند و انسان را غافل و از خدا بی خبر و به خود مشغول می کند نیز می شود.

بنابراین مؤمنان نمازگزار به گونه ای تربیت می شوند که نه تنها

 

همان مؤمنانی که پرداخت کننده زکات می باشند

توضیح آنکه در مواردی که قرآن زکات و نماز را در کنار هم ذکر می کند دادن زکات به همان معنای انفاق

حافظون

همان مؤمنانی که دامنهای خود را پاک نگه می دارند شهوات خود را حفظ می کنند و عنان آنها را در اختیار می گیرند

خدای تعالی در هشتمین آیه از سوره مؤمنون به پنجمین و ششمین صفت برجسته مؤمنان اشاره می کند و می گوید

والذین هم لأماناتهم و عهدهم راعون

کسانی هستند که امانت ها و پیمانهای خود را مراعات می کنند

بنابراین حفظ و ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان در برابر خلق خدا و خدا به معنای وسیع آن از صفات بارز مؤمنان است.

مراد از امانت در

خداوند است که شامل نعیم نبوت و ولایت نیز می شود چنان که زراره از شاگردان بزرگ صادقین گفته است از کریمه

أن تودوا الأمانات الی اهلها

این است که ولایت و حکومت را به اهلش واگذارید

بستید به پیمان خدا وفا کنید

این نکته نیز در خور توجه است که در بعضی از آیات قرآن ادای امانت بکار رفته است اما در این آیه از رعایت امانت و عهد و پیمان

مؤمنان را که محافظت بر نماز هاست بیان کرده است می فرماید :

 

بخش اول:

الف:فرضیات:

۱–     تعریف فرضیه

۲–     انواع فرضیه

۳–     مشخصات فرضیه

۴–     فرضیات این تحقیق

بخش دوم:

ب: جامعه آماری و نمونه گیری:

۱–     تعریف جامعه آماری

۲–     جامعه آماری این تحقیق

۳–     تعریف نمونه گیری

۴–     انواع نمونه گیری

۵–     نمونه گیری این تحقیق

بخش سوم:

ج: روش تحقیق :

۱–     تعریف روش تحقیق

۲–     انواع روش تحقیق

۳–     روش تحقیق این پژوهش

بخش چهارم:

د:

 روشهای جمع اوری اطلا عات

۲–     انواع روشهای جمع اوری اطلا عات

۳–     روش جمع اوری اطلا عات این تحقیق

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است

[/tab][/tabgroup]

[tabgroup][tab title=”قسمت هایی از متن (۴)”]

فرضیات

– تعریف فرضیه :

عبارتست از آنچه که محقق بدنبال آن میگردد و یا حد سی زیرکانه است که برای نتیجه  تحقیق بیان میشود.  فرضیه راه حل پیشنهادی محقق برای

 

۲- انواع فرضیه :

الف- پیش فرض(و نگاره)

ب- فرضیات خیالی و رویایی

ج- فرضیات

و عرفانی

ز- فرضیات H1 یا فرضیات علمی یا فرضیه تحقیق احتمال وجود رابطه بین دو متغیر را بیان می کند.

ح- فرضیات H0 فرض صفر یا پوچ یا آماری که به نداشتن رابطه بین دو متغیر اشاره می کند.

 

 

۳- مشخصات فرضیه :

الف- روشن,مشخص و معین باشد

ب- قابل فهم باشد

ج- محدوده ان مشخص باشد

د- پوچ و بی اساس نباشد.نتایج حاصل از فرضیه ها قابل استفاده باشد و بتوان آن را با وسایل موجود آزمایش کرد و مورد بحث قرار داد.

 

 

 

۴ – فرضیات این تحقیق :

فرضیه ۱ : رابطه معناداری بین نماز و بی اطلاعی افراد در عدم  گرایش أنان به نماز وجود دارد.بر اساس این فرض و با توجه به سئوالاتی که محدوده این فرض مطرح می گردد .

می خواهیم بفهمیم که ایا شخصی که به تکلیف الهی دست

نماز را  در افراد ایجاد می کند.

همان طور که از محتوای این فرض بر می اّید می خواهیم بررسی

و در افزایش و رغبت و علاقه افراد به نماز و بررسی معانی اّن و به زبان عامیانه تر تا چه حد یک نماز باعث نزدیک تر شدن افراد با خدای خود می شود و

معنوی بیشتر کند.

فرضیه ۴ : رابطه معناداری بین نماز و شیوه های تربیتی مناسب در ترغیب افراد به نماز وجود دارد.

بر اساس این فرضیه و با توجه به سئوالاتی که در محدوده این فرض مطرح شده

مشخص میشود که فرد چگونه با مسئله نماز برخورد می کند  و اّیا از روز اول این سئوال که از اعماق وجود و از درون ذاتش برای او مطرح بوده که فلسفه اّفرینش در زندگی چیست یا خیر و تأثیر چندانی در ذات او نداشته است.

 

 

 

 

 

 

بخش دوم :

 

 

جامعه آماری

و

نمونه گیری

 

 

 

 

 

 

  ۱- تعریف جامعه آماری :

مجموعه ای از افراد یا اشیا,که حداقل یک یا چند نشانه ‌‌‌,صفت و ویژگی مشترک داشته باشند.

 

۲- جامعه آمار این تحقیق :

افرادی هستند که به تکلیف الهی دست یافته اند که تعداد آنها بی شمار میباشد ولی در صد کمی به عنوان نمونه انتخاب شده اند.

 

۳– تعریف نمونه گیری:

عبارتست از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت

 

۴- انواع نمونه گیری :

الف – نمونه گیری تصادفی ساده :

در این مورد تعداد نمونه ای که انتخاب می شود می تواند ۱۱ واحد مثلأ ۴۰  نفر از کل جامعه آماری مثلأ  ۴۰۰ =   Nنفر انتخاب گردد.

حال طریق انتخاب شدن را دارا باشد برای این منظور می توانیم کلیه افراد را از یک الی ….

تا آخر ادامه می دهیم تا تعداد نمونه مورد نظر انتخاب شود. و در نهایت نمونه های بدست آمده را مورد تجزیه

ب –  نمونه گیری تصادفی سیستماتیک :

اگر چه این روش در ابتدا همانند روش قبلی است و بدین صورت

نسبت انتخاب می کنیم).

لازم به ذکر است که در ابتدا از روش تصادفی ساده انتخاب خود را انجام می دهیم. بعد برای نقطه شروع (که این نقطه در این جا بر حسب تصادف عدد ۵ است) عددی را انتخاب می کنیم. در مرحله دوم به فواصل معینی که از تناسب جامعه به نمونه بدست آوریم نمونه های بعدی را انتخاب می کنیم.

N ∕ N = 3500  ∕  ۱۰۰ = ۳۵

…..الی آخر ۷۵=۳۵+۴۰= سومین کارت و ۴۰=۳۵+۵=دومین کارت و  ۵= اولین کارت.

۳-نمونه گیری تصادفی طبقه ای:

در این روش برای جلوگیری از اشکالاتی که ممکن است صورت گیرد, افراد جامعه آماری را بسته به خصوصیاتی که دارند طبقه بندی مینمائیم.

مثلا:N=200 وN=

ه درصد توزیع آنها در رشته های مختلف تحصیلی تعداد نمونه مورد نیاز را از هر طبقه بدست می آوریم.

N=200

ریاضی ۱۵%              ۳۰=۱۵%*۲۰۰

ادبیات ۲۰%               ۴۰=۲۰%*۲۰۰

اقتصاد۳۰%                ۶۰=۳۰%*۲۰۰

تجربی ۳۵%                ۷۰=۳۵%*۲۰۰

و بعد در مرحله از هر گروه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده می توانیم تعداد نمونه مورد نظر را که در هر یک از گروهها مشخص و معین گردیده نمونه گیری کرد و مورد تحقیق و آزمایش قرار داد و آنرا تعمیم داد به کل آن جامعه.

 

۴-نمونه گیری ناحیه ای:

در صورتیکه حجم ناحیه مورد نظر بسیار بزرگ و یا نامحدود باشد

بطور تصادفی انتخاب می کنیم و مورد مطالعه قرار می دهیم. بنابراین نتایج این نمونه را به کل آن جامعه یا ناحیه تعمیم می دهیم.

محقق باید توجه نماید که در این نمونه گیری نتایج حاصله از این روش نمی تواند قدرت تعمیم پذیری زیادی داشته باشد. که آنرا به کل جامعه در نظر بگیرد و این به علت نابرابری و پراکندگی افراد در آن جامعه می باشد.

 

۵-نمونه گیری این تحقیق:

نمونه گیری این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی ساده می باشد که از بین حدود ۴۰۰  نفر کارکنان , ۸۰ نفر که ۲۰% از کل جامعه آماری ما می باشد به عنوان نمونه انتخاب کردیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش سوم :

 

 

روش تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

۱ –  تعریف روش تحقیق :

روش یا متد تحقیق عبارت است از تدوین مراحل تحقیق و تنظیم شرایط لازم برای مشاهده جمع آوری

و بیان علت وقایع و پدیده ها و پیش بینی کنترل آنها.

 

 

انواع روشهای تحقیق:

  • از نظر هدف : تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه ای و تحقیقات ارزیابی.
  • از نظر مکان: تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات کتابخانه ای و تحقیقات اجتماعی یامیدانی.
  • از نظر زمان : کوتاه مدت(۱ تا ۵ سال) میان مدت(۵ تا ۱۰ سال)بلند مدت (۱۰سال به بالا).

 

روش تحقیق این پروژه:

روش تحقیق در این پژوهش بصورت میدانی و توصیفی (توصیفی و آماری)می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش چهارم :

 

جمع آوری اطلا عات

 

 

 

 

 

 

 

جمع اّوری اطلا عات :

۱:  تعریف روشهای جمع اّوری اطلا عات :

          جمع اّوری اطلا عات  برای پاسخ دهی به سئوالات مطروحه ویا حل مشکلات و کشف نا شناخته ها و با پی بردن ارتباطات میان پدیده ها و کنترل اّنان است چگونگی دستیابی به اطلا

: ثبت و ضبط تمام جوانب از یک حادثه که این حادثه می تواند رفتار . گفتار  یا عملکرد باشند.

انواع مشاهده :

۱-ساده یا اّزاد

۲-مشاهده منظم و سیستماتیک.

۳-مشاهده ساده یا اّزاد : هنگامی که نگرش و دیدن صورت مصلحی و ابتدائی می باشد مشاهده ساده می باشد. این روش به صورت اّزاد و کنترل شده می باشد

۴-کند بدین صورت بیان می شود که محقق خود را به عنوان یکی از اعضای جامعه

۵-عبارت دیگر اّن

۶-اجتماع نداشته بدین صورت عمل میکنند که به صورت ناظر واقعه یا گروهی را مورد مطالعه و مشاهده قرار میدهد و اّنچه که می گذرد یاداشت بر می دارد.

۲: مشاهده منظم و سیستماتیک:

       مشاهده گر در این روش باید اصولی را که قبل پیش بینی شده و به صورت منظم می باشد را رعایت کند یعنی باید محقق موضوع را بخوبی در ابتدا مطالعه کرده و به هر شکلی که عرضه میشود بتواند اّن را تجربه و تحلیل و شناسایی کند  در این نوع مشاهده هم مشاهده شونده و هم

شده و فراهم اّمده شده باشد و کلیه وسایل علمی برای ثبت و ضبط و یادداشت برداری استفاده گردد.

محاسن روش مشاهده :

۱      حجم اطلا عات زیاد در کوتاه مدت.

۲-         بالا بودن اعتماد و اعتبار.

  • سهولت در جمع اّوری اطلا عات
  • نظارت و صحت و سقم اطلا عات

 

 

۱- حجم اطلا عات زیاد 

نمی توانیم به این سرعت اطلا عات را جمع آوری کنیم.

۲ –  بالا بودن اعتماد و اعتبار :  بدلیل اینکه محقق بصورت عینی و شخصا” وقایع و حوادث را مشاهده می کند از اعتماد و اعتبار بالایی برخوردار می باشد زیرا مشاهده کننده می داند که دقیقا” بدنبال  چه موضوعی می باشد .

  ۳ –  سهولت در جمع آوری اطلا عات :

در بعضی موارد که محقق دیگر نمی تواند اطلا عات

 

۴ –  انحصاری بودن اطلا عات :

      در این روش جمع آوری اطلا عات توسط خود محقق صورت می گیرد و حالت انحصاری دارد .

نکات

گر باید سعی کند که حقایق را بیان دارد و برداشتهای شخصی را از این حقایق مجزا سازد .

۲ –  یادداشتها باید بصورت جامع و کامل باشد و در کوتاهترین فاصله بعد از مشاهده به مطالعه مطالب بپردازد تا تنلقضی صورت نگیرد .

۳

شود .

برای کمک در ثبت اطلا عات در مشاهده چند روش وجود دارد :

۱–  چک لیست :

شامل فهرستی از سوالات از قبل آماده شده می باشد و پاسخ هر سوال معمولا” بصورت بله و خیر مشخص شده است. در چک لیست مشاهده کننده جنبه های مهم و پر اهمیت را از موارد کم اهمیت مشخص می

ه کننده می باشدمطرح شده است . بنابراین چک لیست صورتی را در جمع آوری اطلا عات ایجاد می نماید .

۲ –  مقیاس درجه بندی :

در مشاهده محقق صفات و

فاده می شود . مانند : خوب , بد , متوسط , عالی ,  ضعیف , همیشه , غالبا” ,بندرت و غیره .

۳ – کارت امتیاز :

برای ارزیابی جنبه های مختلف استفاده می شود . بدین

امکانات کتابخانه ای , آزمایشگاهی , اساتید ,دانشجویان و غیره  را در نظر می گیریم و برای هر جنبه ای امتیازی خاص در نظر گرفته شده است .   از مجموع این امتیاز معلوم می شود که آن موسسه یا سازمان یا شخص در چه وضعیتی از لحاظ امتیاز می باشد .

پس بنابر این برای هر کدام از دانشگاه ها امتیازاتی را در نظر گرفته و نهایتا” نتیجه گیری می کنیم . لازم به ذکر است که کارت امتیاز نیز مشکلی را به همراه دارد و آن این است که بعضی از مسائل

اه اول به

اول است که ما با توجه به کارت امتیاز که امتیازات مشخص و ثابتی می باشد دچار مشکل و انحراف می شویم .

 

جمع آوری اطلا عات

بیان می دارند . بنا بر این نحوه آزادی و اختیار در سئوالات باز باعث می شود که پرسشنامه باز از عمق بیشتری برخوردار باشد . ولی تجزیه و تحلیل اطلا عات از طریق پرسشنامه باز به مراتب مشکلتر از روش قبل ( بسته ) میباشد . آزادی پاسخگو در پاسخ دادن به سئوالات باعث می شود که فرد پاسخگو مطالبی را بیان دارد که مورد علاقه محقق نبوده و یا با توجه به هدف تحقیق این مطالب ارائه شده توسط آزمودنی بی اهمیت باشد .

نظر از قبل تعیین شده و مشخص می باشد و محقق به آن نتیجه ای که میخواهد می رسد .

مسئله دیگر که مورد اهمیت می باشد پرسشنامه

ها با میل و رغبت به سئوالات پاسخ نمی دهند و هنگامی که پرسشنامه به صورت بی نام باشد پاسخگو با میل و رغبت بیشتر و با اعتماد بیشتر جوابهای بهتری را بیان می دارد.

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۵)”]

محاسن پرسشنامه :

 ۱ –  در مقایسه با موارد دیگر پرسشنامه , در اغلب شرایط عملی تر و راحت تر       است و محقق می تواند نمونه های بزرگتری را مورد تجزیه و تحلیل قراق دهد .

۲ –  از لحاظ نیروی انسانی و مالی مقرون به صرفه می باشد .

۳ –  چون هویت اشخاص در پرسشنامه مشخص نیست بنابراین از صداقت بیشتری برخوردار می باشد .

۴ _  پاسخگو از نظر مدت زمان برای جواب دادن به سئوالات تحت فشار نیست و می تواند به هنگام فراغت به سئوالات پاسخ دهد و همچنین تجدید نظر نماید.

۵ _  آموزشهایی که به آزمودنیها برای پاسخ دادن به سئوالات باید داده شود به صورت یکنواخت است . زیرا که

 

  • بخشی از جامعه یا تعداد افرادی که به عنوان نمونه هستند احتمال دارد بیسواد باشند و نتوانند به سئوالات جواب دهند .
  • – ممکن است در جریان توزیع پرسشنامه تعدادی از آزمودنیها پرسشنامه ها را برگشت ندهند.
  • – تجزیه و تحلیل در مورد سئوالاتی که هیچ جوابی به آنها داده نشده دشوار می باشد .
  • – ممکن است زمان پاسخگویی و برگشت دادن پرسشنامه ها زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و این امر ممکن است در تحقیق ما تاخیر ایجاد کند .
  • – اکثر افراد سعی می کنند که یک تصویر ذهنی اعم از مطلوب و یا نا مطلوب در پرسشنامه منعکس کنند .

 

نکاتی که محقق در پرسشنامه باید مورد توجه قرار دهد :

      ۱ – برای نتیجه گیری بهتر باید به آزمودنیها در باره علل تنظیم پرسشنامه و هدف و جز ئیات پرسشنامه توضیحات کامل داده شود .

۲

بین سئوالات یک رابطه منطقی وجود داشته باشد  و از گنجاندن

باید به صورت ساده  بیان شود و از به کار بردن اصطلاحات و کلمات مبهم خودداری شود .

 

   مصاحبه  :

در بررسیهای انجام شده مصاحبه  متداولترین روش می باشد. مصاحبه  در اغلب موارد علی رغم

باشد. این روش از انعطاف پذیری خاصی برخوردار می باشد. ارتباط نزدیک میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده فضای مناسبی می تواند ایجاد کند و در چنین شرایطی است که مصاحبه گر می تواند اطلا عات کامل از مصاحبه شونده بدست آورد.

وکلای دادگستری , روانشناسان می توانند از این روش استفاده کنند. بنابراین مصاحبه  عبارتست از نوعی ارتباط

مورد مسئله مورد بحث به نوشتن بپردازند . در مصاحبه  سئوالات باید بصورت باز باشد نه بسته. زیرا که سئوالات باز زمینه را برای صحبت کردن باز می کند و شخص پاسخگو آزادی بیشتر در جواب دادن دارد.

 

در مصاحبه  سه شرط را باید مد نظر قرار داد :

     ۱ –   اطلا عات مورد درخواست باید در دسترس پاسخگو باشد:

یعنی اگر فردی به اطلا عات مورد نظر واقف  نباشد نمی

 

۳ –  وجود انگیزه لازم برای پاسخگویی به سوالات :

بنابراین مصاحبه گر باید انگیزه لازم را در مصاحبه شونده پاسخهای بی ربطی را بیان نکند و سعی کند انگیزش را در وی تقویت کند و هم چنین پاسخگو را تشویق به جواب دادن بنماید. مصاحبه گر با رفتارش و هم چنین طرز طرح سوال و بیان مطالب برای مصاحبه شونده می تواند به صورتی باشد که در مصاحبه شونده ایجاد انگیزه کند بنابر این آموزش دقیق مصاحبه گران یکی از راههای متداول افزایش درستی مطالب بدست آمده می باشد. مصاحبه گر باید از بیان نظریه هایش خودداری کند. باید طوری عمل کند که مصاحبه شونده با آزادی کامل بتواند واقعیات را بیان کند و برای ارائه هر نظر آزاد باشد.

 

 

 

محاسن روش مصاحبه:

  • در مواردی که افراد بیسواد قادر به نوشتن نیستند و یا افراد تمایل به نوشتن ندارند مصاحبه بهترین روش می تواند باشد.
  • مصاحبه گر با مهارتی که در زمینه مصاحبه دارد می تواند به سادگی اطلاعاتی که از هیچ روش دیگری نمی توان به دست أورد یا اطلاعات محرمانه را از این روش جمع آوری
  • می تواند جواب کلیه سوالات را دریافت نماید.

 

معایب روش مصاحبه :

  • هزینه تحقیق در روش مصاحبه نسبت به سایر روشها زیادتر می باشد.
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلا عات در روش مصاحبه بسیار مشکل است.

 

آوری اطلا عات این تحقیق:

در این تحقیق از روش پرسشنامه با طرح ۲ سوال عمومی و ۱۷ سوال اختصاصی با توجه به فرضیه های ارائه شده اطلا عات مورد نیاز جمع آوری شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم :

 

 

تجزیه

و

تحلیل اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش سوالات عمومی پرسشنامه:

  • در مورد جنسیت (مذکر و مونث بودن) پاسخ از تعداد ۴۰ نفر که به پرسشنامه پاسخ داده اند تعداد ۱۴ نفر معادل ۳۵% مرد و تعداد ۲۶ نفر معادل ۶۵% زن می باشند.

 

 

 

 

نمودار ستونی :

 

  • میزان تحصیلات اشخاصی که به پرسشنامه پاسخ داده اند:

 

 

از تعداد ۴۰ نفر ۲۴ نفر معادل ۶۰% با مدرک فوق دیپلم و ۱۰ نفر معادل ۲۵% با مدرک دیپلم و ۶ نفر معادل ۱۵% با مدرک زیر دیپلم بوده اند.

 

 

نمودار ستونی :

 

تجزیه و تحلیل سئوالات اختصاصی پرسشنامه:

سوالات مربوط به فرضیه شماره ۱ :

  • بی اطلاعی از اهمیت نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

با توجه به اینکه ۴۵% پاسخ دهندگان گزینه کم را برگزیده اند بنابراین می توان به طور کلی نتیجه گرفت که اکثر پاسخ دهندگان نظر منفی در مورد سوال یک دارند.

نمودار ستونی شماره ۱:

 

 

  • انتشار احادیث و سخن بزرگان درباره اهمیت نماز تا چه میزان افراد را به نمازخوانی مشتاق می کند؟

 

جمعکممتوسطزیادخیلی زیادگزینه ها
۴۰۶۶۱۰۱۸فراوانی
۱۰۰%۱۵%۱۵%۲۵%۴۵%درصد

با توجه به اینکه ۴۵% پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند, سوال شماره ۲ تایید می شود.

نمودار ستونی شماره ۲:

  • مطالعه و آگاهی از کتب مربوط به نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

جمعکممتوسطزیادخیلی زیادگزینه ها
۴۰۰۴۱۰۲۶فراوانی
۱۰۰%۰۱۰%۲۵%۶۵%درصد

 

با توجه به اینکه ۶۵% از پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند سوال شماره ۳ تایید می شود.

نمودار ستونی شماره ۳:

  • نصایح و راهنمایی روحانیون تا چه میزان در گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

 

 

  • به چه میزان فیلم ها و سریالهای تلویزیونی برگزاری نماز را با اهمیت جلوه می دهند؟

 

بنابراین سوال ۶ تایید نمی شود.

نمودار ستونی شماره ۶:

 

 

  • به چه
  • به چه میزان تبلیغات مطبوعات و روزنامه ها راجع به نماز در گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

جمعکممتوسطزیادخیلی زیادگزینه ها
۴۰۰۸۱۰۲۲فراوانی
۱۰۰%۰۲۰%۲۵%۵۵%درصد

 

با توجه به اینکه ۵۵% از پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند بنابراین سوال ۸ تایید می شود.

 

 

نمودار ستونی شماره ۸:

 

سئوالات مربوط به فرضیه شماره ۳:

  • سست بودن پایه های مذهبی خانواده تا چه میزان در عدم گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

با توجه به اینکه ۷۵% از پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند بنابراین سوال ۹ تایید می شود

 نمودار ستونی شماره ۹:

 

 

  • شرکت نمودن اطرافیان در نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز موثر است؟

 

با توجه به اینکه ۷۰% از پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند بنابراین سوال ۱۰ تایید می شود

نمودار ستونی شماره ۱۰:

 

 

  • به چه میزان در صورت نزدیکی به مسجد و فراهم بودن موقعیت, افراد در نماز شرکت می کنند؟

 

با توجه به اینکه ۶۵ % از پاسخ دهندگان گزینه زیاد را انتخاب کرده اند بنابراین سوال ۱۳ تایید می شود

 

نمودار ستونی شماره ۱۳:

 

 

  • به چه میزان افراد کارهای ضروری و فوری را بر نماز اول وقت ترجیح می دهند؟

۶۵% از پاسخ دهندگان گزینه کم را انتخاب کرده اند بنابراین سوال ۱۴ تایید نمی شود

نمودار ستونی شماره ۱۴:

 

تحقیق به حساب آورد و باید سعی بیشتری در پخش اطلاعات بین مردم و ترغیب آنان به نماز فراهم شود.

 

 

 

 

 

در افراد ایجاد میکند.

در این فرضیه تعداد ۴ سوال مطرح شده (۵ تا ۸) و نتایج بدست آمده از سئوالات فرضیه در جدول زیر آمده است:

 

 

با توجه به اینکه ۶۵% از پاسخ دهندگان به

فرض تحقیق به حساب می آید.

 

 

 

 

 

 

اثبات فرضیه شماره ۳:

فرضیه شماره ۳: رابطه معناداری بین نماز و سست بودن پایه های

چهار سوال مطرح شده (۹ تا ۱۱) و نتایج بدست آمده از سئوالات فرضیه در جدول زیر آمده است:

 

 

 

با بررسی و تجزیه و تحلیل پاسخهای ارائه شده مربوط به فرضیه شماره ۳ به این نتیجه می رسیم که اکثر پاسخ دهندگان به وجود رابطه ای بین نماز و سست بودن پایه های مذهبی خانواده و عدم گرایش افراد به نماز توجه کرده اند و اکثر افراد به این نکته مهم پی برده اند و در نتیجه فرضیه شماره ۳ تایید و یکی از فرضیه های اساسی تحقیق به حساب می آید.

 

 

 

 

اثبات فرضیه شماره ۴:

فرضیه شماره ۴: رابطه معناداری بین نماز و شیوه های

ماره ۵:

فرضیه شماره ۵: رابطه معناداری بین نماز و میزان گرایش فطری مردم به نماز وجود دارد.

در این فرضیه تعداد سه سوال مطرح شده است (۱۵ تا ۱۷) و نتایج بدست آمده از سئوالات فرضیه در جدول زیر آمده است.

     
      
      
      
      
      

 

با توجه به اینکه ۴۷% از پاسخ دهندگان گزینه خیلی زیاد را انتخاب نموده اند, این فرضیه هم مانند سه فرضیه اول تایید می شود و از فرضهای  تحقیق   محسوب می شو

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است.[/tab][tab title=”قسمت هایی از متن (۶)”]

نتیجه گیری

  1. نتیجه این تحقیق
  2. پیشنهادات و ارائه راه حلها
  3. فهرست منابع و مآخذ
  4. پیوست و ضمائم
  1. نتیجه این تحقیق :

با توجه به تحقیق انجام شده و و توزیع پرسشنامه و جمع آوری نظرات تعدادی از افراد می توان به طور کلی چنین نتیجه گرفت که برای مطلع شدن از آثار معنوی نماز و گرایش بیشتر افراد به نماز باید روحانیون و علماء اطلاعات ضروری و مهم در

ندارد مگر با تشکیل جلسات مذهبی و دینی و تشویق افراد به شرکت در این جلسات و پخش برنامه های مذهبی از تلویزیون و رسانه های گروهی دیگر و باید تلاش کنند تا آنجا که امکان دارد افراد را

تحقیق این است که تا چه حد روحانیوین و دیگر مسئولین مربوط می توانند

مؤمن و متدین واقعی به دست آورند.

 

  1. پیشنهادات و ارائه راه حلها :
  • راهنماییها در مورد نماز باید بر اساس کتاب اهل سنت قرآن و احادیث و روایات باشد.
  • باید افراد را به این عبادت معنوی با راههای مختلف تشویق کرد.
  • باید اطلاعات زیادی در مورد محتوای نماز و آثار آن بیان شود تا برای افراد خوب روشن و مبین باشد.
  • از نظرات روحانیون در مورد بهتر برپایی مراسم مذهبی استفاده شود.
  • آموزشهای دینی باید با علاقه و رغبت زیاد صورت گیرد چه از نظر رسانه ها و یا جلسات عبادی و روحانی.
  • آموزش باید طوری باشد که افراد در بهتر برپایی نماز پیشرفت کنند و در نتیجه به معانی آن بیشتر توجه کنند و علاقه را به بهتر فهمیدن آن افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ :

  • نماز شناسی جلد دوم- حسن راشدی- ستاد اقامه نماز – نوبت چاپ مهر ۸۰
  • قرآن – ۲ / البقره – ۳
  • سنن ترفدی- صلات – ۱۸۸
  • نماز شناسی – جلد اول – راشدی حسن – ستاد اقامه نماز
  • رساله نوین – تحریر، ترجمه و توضیح از
  • انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کلید بهشت ملا محسن فیض کاشانی – ۱۳۷۷ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • آموزش احکام و آداب نماز – محمد حسین حق جو- نشر مطهر ۱۳۷۳

 

 

 

 

 

 

پیوست :

پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

پرسشنامه

همکار گرامی :

با عرض سلام و خسته نباشید پرسشنامه حاضر به منظور بررسی نقش نماز در خانواده ها و بهره گیری از آثار دنیوی و اخروی این فرضیه الهی تهیه و تنظیم گردیده است و به منظور بهره گیری از نظرات سازنده و ارزشمند شما می باشد پرسشنامه فاقد نام می باشد بذل محبت نموده با پاسخ به سؤالات پژوهنده را در انجام وظیفه ای که بر عهده گرفته یاری نمایید که مزید بر تشکر خواهد بود.

با تشکر

 

اطلاعات عمومی :

۱- جنس :     مرد ○  زن ○

۲- میزان تحصیلات :

فوق لیسانس ○    لیسانس ○    فوق دیپلم ○    دیپلم ○    زیر دیپلم ○

سئوالات :

۱- بی اطلاعی از اهمیت نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط

از کتب مربوط به نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۴- تأثیر نصایح و راهنمایی روحانیون تا چه میزان در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۵- به چه میزان رسانه های گروهی بخصوص تلویزیون جامعه را به شرکت در نماز ترغیب می کند؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۶- به چه میزان فیلم ها و سریالهای تلویزیونی برگزاری نماز را با اهمیت جلوه می دهند؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۷- به چه میزان پخش اذان و مراسم نماز از سیمای جمهوری اسلامی ایران در گرایش مردم به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۸- به چه میزان تبلیغات مطبوعات و روزنامه ها راجع به نماز در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۹- سست بودن پایه های مذهبی خانواده تا چه میزان در عدم گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۰- شرکت نمودن اطرافیان در نماز تا چه میزان در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۱- مقید بودن والدین به نماز و مسائل مذهبی تا چه میزان در گرایش افراد به نماز مؤثر است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۲- به چه میزان افراد به نماز اول وقت اهمیت می دهند؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۳- به چه میزان در صورت نزدیکی به مسجد فراهم بودن موقعیت افراد در نماز شرکت می کنند؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۴- به چه میزان افراد کارهای ضروری و فوری را بر نماز اول وقت ترجیح می دهند؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۵- به چه میزان یه دلیل فطرت خداجویی نماز می خوانید؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۶- به چه میزان نماز خواندن افراد به دلیل اجبار اطرافیان است؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○          متوسط ○          کم ○

۱۷- به چه میزان به دلیل ترک نماز احساس گناه می کنید؟

خیلی زیاد ○          زیاد ○

توسط ○          کم ○

متن کامل در نسخه قابل خرید موجود است[/tab][/tabgroup]

خرید و دانلود فوری

نسخه کامل و آماده
4900تومانبرای دریافت نسخه کامل

133صفحه فارسی

فونت استاندارد/B Homa/16

فرمت فایل WORDوPDF

دارای ضمانت بازگشت وجه

نسخه قابل ویرایش+نسخه آماده چاپ

دریافت فوری + ارسال به ایمیل

[well boxbgcolor=”#e5e5e5″ class=”fontawesome-section”][tblock title=”برای مشاهده تمام پروژه ها ، تحقیق ها و پایان نامه های مربوط به رشته ی خود روی آن کلیک کنید.”][/well]

(برای امنیت و سهولت بیشتر پیشنهاد میشود با نرم افزارهای موزیلا فایر فاکس و یا گوگل کروم وارد شوید)

***************************

*************************************

پرداخت از درگاه امن شاپرک  با همکاری شرکت زرین پال صورت میگیرد

 ۱۵ درصد از درآمد فروش این فایل به کودکان سرطانی(موسسه خیریه کمک به کودکان سرطانی) اهدا میشود

پس از پرداخت،علاوه بر ارسال فوری فایل ها به ایمیلتان،مستقیماً به صورت اتوماتیک به لینک دانلود فایل ها  ارجاع داده میشوید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با ایمیل (MASTER@NEXAVARE.COM) یا شماره تماس پشتیبان (۰۹۳۶۹۲۵۴۳۲۹) در ارتباط باشید

[alert type=”alert-danger”]کاربر گرامی، برای تهیه این اثر هزینه و زمان زیادی صرف شده است.که اکنون با این قیمت ناچیز در اختیار شما قرار گرفته است.لطفاً  تنها جهت استفاده دانشجویی یا شخصی خرید نمایید.همچنین اگر مدیر یک وبسایت یا وبلاگ هستید خواهش میکنیم آن را کپی نکنید.و یا در صورت کپی منبع را به صورت لینک درج نمایید. ضمناً شرعاً هم لازم به کسب رضایت است که به علت زحمت زیاد در انتشار ، کارشناسان ما رضایت استفاده بدون پرداخت هزینه آن را ندارند.تشکر از حمایت شما[/alert]
[list_posts limit=”6″]


درباره نویسنده

publisher4 222 نوشته در سیستم همکاری در خرید و فروش فایل نگزاوار دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.